Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gasol i bilens AC  (läst 49459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #30 skrivet: 20 mars 2006, 19:28:51 »
Nu måste jag få yttra mej om mina erfarenheter om ämnet ovan, vet att det körs en del bilar over there.Det har diskuteras en del om hc i bilar i europa och systemet som sådant var ett vattenburet system,alltså ingen gasol i ventilationen utan ett element som kyldes ner av 4gr vatten men det hela lades ner pga kostnad,utrymmes samt serviceskäl.Förstår inte riktigt att vissa tror att det ska vara så dyrt att konvertera jag tar mellan 2500:- och 3500:- för en konvertering.Visst man kan ju fråga sig om det är värt det,därför provtrycker jag dom gratis innan så man vet att det är lönt.Till Carman vill jag bara säga "aldrig hittat ett läkage på en kompressor" .Jag har under min säsong ca 250-350 fordon och utav dom så är ca 10% läkage på tätning utg axel.Sen kan man ju undra vars kompetensen ligger när du skriver "det finns ingen gas på andra sidan tätningen".Du kan ju skruva upp oljepluggen på en kompressor i ett fullt system, ett tips ta på dej din skyddsutrustning.Nu till Volvo , det är inte alls svårt att hitta läckan på en förångare på 850 & V70 ,det är bara att skruva bort fläktmotståndet och lysa in med en uv-lampa så ser man direkt om det läker,däremot är det ett j...drans skruvande för att byta förångaren.Det var vanligare på dom tidigare modellerna.På dom senare (och tidigare) så är det mer vanligt att torkfiltret rostar sönder, sitter på sugsidan och det bildas kondensvatten som kryper in under lacken så att det börjar rosta.Nästa problem är kompressorerna, där slits clutchen ut med för stort gap som resultat.Då funkar bilen perfekt i ca 10 min för att sen helt lägga av när den blir varm då orkar den inte dra.Det som är bra är att kompressorn inte är alltför dyr ny.Så på det stora hela så kan man säga att 850 & V70 ac-system skulle kunna gjorts bättre.Volvo 940 & 740 har säkert bytt 100st rör som går framför höger hjul och sätter numera bara dit ombyggnadsslangen framför kondensorn.Vill oxå påpeka att det är bättre grejor på eftermarknaden än vad orginal kan erbjuda.Då får Volvo,Audi,Ford,m fl säga vad dom vill.Det gäller framförallt kondensorer och torkfilter.Vill sen förklara hur det ligger till med ett system som är tomt men ändå tätt, det är till 100% axeltätningen, ofta är det hos bilägare som inte vet hur man ska sköta sitt ac-system.Man ska alltså köra ac:n på vinter halvåret ,men det kan vara lite knivigt när temperaturen går ner mot 4-5gr ute då bryter som sagts termostaten eller tempgivaren på bilar med acc.Tempgivaren är den lilla vårtan som sitter fram vid kondensorn eller kofångare.Mitt tips är att kör ned i ett p-garage och kör igång ac:n åtmindstonde en gång i månaden så ska ni se att bilen håller köldmediet 3ggr så lång tid.

då är det väll bara så att jag inte jobbar med som modeller som har lckande axeltätningar, för jag har inte stött på en enda.

på 850 vet jag att man gått upp i tjocklek på godset på kondensorn, så jag tror inte att pirat är bättre än orginal.
en gång så montera jag ne förångare i en 850 som var piret. fy fan va dålig pasform det var.

håller fortfarande fast vid att svårigheten med att hitta lakage i biler är att mycke t av systemet är dolt. tita bara på en master.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #31 skrivet: 20 mars 2006, 20:00:24 »
I sundsvall kom volvos verkstad och köpte kondensorer till deras modeller hos kylma som sålde
Avatia:s grejer (pirat med andra ord) för att orginal hade sämre kvalite.
När avatia kör koppar och orginal är aluminium kan man ju inte påstå att orginal är bättre.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #32 skrivet: 20 mars 2006, 21:47:58 »
Citera
då är det väll bara så att jag inte jobbar med som modeller som har lckande axeltätningar, för jag har inte stött på en enda.

Mycket möjligt, CarMan, att det är som du själv antyder. Att du baserara dina påståenden på en aningen smal erfarenhet. ;)

I alla system som inte är helkapslade (t.ex. bilars AC) är läckagen vid axeltätningen en realitet.
Dessa läckor tillhör kategorin ”långsamma läckor”.  De flersta andra läckorna är vanligen snabbare. :o

Läckor i axeltätningen är oftast betydligt besvärligare att objektivt bevisa än andra läckor. :-\

Citera
alla ni som sett en kompressor vet att det är kolvar i dom flästa modeller som andvänds i bilar. det finns ingen gas på andra sidan axeltätningen.

Där har du fel, :'( men jag förstår på sätt och vis din tankegång. ^-^ Kompressorerna är utformade så att axeltätningen inte drabbas av högtryckssidans tryck vid drift. Tvärt om så minskar vanligen trycket mot tätningen när kompressorn går. När kompressorn står stilla, utsätts dock tätningen alltid för systemets vilotryck. Den utsätts alltså alltid för ett högre tryck vid stillastående än vid gång.

Ett resultat av detta blir att axeltätningsläckor producerar mycket mindre läckage av olja än andra läckagen.  :(Det försvårar UV-spårning eftersom spårfärgen i huvudsak följer med oljan.  >:(

So back to basic. Kompressorn bör snurra så regelbundet som möjligt för att upprätthålla oljefilmen som hjälper tätningen att hålla tätt även i stillastående.

Besvärligt, som sagt på vintern eftersom bilars kylmaskiner inte startar vid yttertemperaturer under plus 3-4 grader.  *vinkar*

/Knut.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #33 skrivet: 20 mars 2006, 22:21:49 »
Och när dom gick upp i godstjocklek så fick dom samma tjocklek som du Carman kallar pirat-kondensorer.Har bytt ett 20-25 st förångare och aldrig haft några problem med passformen, det kan inte ha varit så att den var fraktskadad? med böjda rör alltså.Du verkar ju jobba på en volvoverkstad, och aldrig hittat en volvo med läckande axeltätning???.Jag ska ge dej ett tips alldeles gratis,ta en volvo 850 en varm sommardag släng ned en digital termometer på kompressorn sen kan du köra en sväng med bilen, har själv uppmätt temperaturer upp mot 85gr.Då kan man ju fundera hur det funkar som, tänk att acc:n tycker att det är tillräckligt kallt i bilen då släpper magnetkopplingen ett tag tills innegivaren tycker att det är dags att dra igen.Under den tiden har alltså kompressorn blivit j..dra varm och även köldmediet i den ,85grader motsvarar ca 30 bars mottryck.Så stort motryck blir det ju inte riktigt i verkligheten men stort mottryck blir det.Jag har alltså bytt kompressorer där axeltätningen så gott som brunnit upp eller blivit stenhårda.Sen vill jag bara tillägga att dom kompressorer vi på eftermarknaden monterar är exakt samma kompressorer som orginal den stora skillnaden är att hos oss betalar du vad den är värd.Jag skulle kunna skriva en bok om orginaldelar vs eftermarknad.Du Carman kan ju ta reda på vars Volvo gör sina uppköp av ac-delar.Alla vill ju hålla ned sina kostnader.
Skillnaden mellan acc och ecc.Automatic climate control  där kan spjälldon och dyl vara vacumstyrt mm.Electronic climate control är ju vad det låter som alltså elstyrda spjällmotorer.vattenventiler mm.Det finns även bilmodeller med acc som man kan tvinga igång ac:n i defrosterläge.Men det skulle jag inte göra vid stark kyla, utan åk in på något mysigt p-garage.Till slut vill jag bara  säga javisst är det svårt att hitta läckan ibland, men om jag ska sticka ut hakan så har jag alltid hittat läckan när man ser på ptu:n att den läker.Men har man jobbat mycket med mobil ac så vet man vars man ska leta.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #34 skrivet: 20 mars 2006, 23:55:02 »
Jag har problem med A/C:n i min hobbybil, konverterad från R12 till R134a.

Det pyser ut så jag får fylla vartannat år. Kompressorn är en Sankyo, eller liknande, vilken nog installerades när den gamla York-kompressorn skar för förra ägaren.

Eftersom jag haft lite otur med motorn så har jag inte kunna köra den på vintern, och därmed inte heller kunnat köra A/C:n.

Två firmor har läcksökt, dels den som konverterade från R12 till R134a, dels en firma i stockholm, och ingen av dem hittar nåt. Hypotesen är att det är axeltätningen.

Eftersom jag måste fylla innan vi åker till Frankrike i sommar så undrar jag om man inte skulle kunna sätta avstängningar på anslutningarna till kompressorn, och stänga dessa innan man ställer undan för vintern. Kanske dessutom stänga sugsidan först, medans kompressorn går och få ut det mesta av laddningen i systemet, ungefär som en del gör som plockar ned gamla L/L VP.

Skulle det funka?  Sc:,h
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #35 skrivet: 21 mars 2006, 00:28:05 »
Klart att det skulle funka.  *vinkar*

Men tänk på hårsvålen. Gissar att du är rätt sårig i skallen av allt kliande, innan du både hittat plats för avstängarna och samtidigt hittat avstängare som passar just den platsen. :-\

Har iofs ingen aning hur det ser ut i din bil. Kanske du har bättre plats än brukligt. :)

För mej vore valet enkelt. Fyllning av HC.  8)

/Knut.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #36 skrivet: 21 mars 2006, 13:06:00 »
det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!
ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #37 skrivet: 21 mars 2006, 19:57:03 »
Bullshit Carman ,tror du verkligen inte att det finns någon kvalitetsstyrning alls hos dessa leverantörer, säkert inte lika hög som i länder som Sverige,Tyskland mfl men kvalitetsstyrning finns det.Dom är inte ett dugg intresserade att få tillbaka 9000 st kondensorer av 10000 tillverkade.Att dom skulle ha olika specar, tror du verkligen i din vildaste fantasi att dom ena veckan tillverkar kondensorer med 0,7mm godstj och andra veckan 1,2mm.Nä dom vill ju naturligtvis göra så bra produkter som möjligt.Till tipo874 kan jag ge dej ett förslag, om det var en stående 2-cyl york-kompressor så satt det förmodligen två likadana kopplingar på kompressorn? det finns rotalock-kopplingar med avstängningventiler.Brukar montera sådana på "sommarbilar" med bra resultat.Det finns även tum-kopplingar med avstängning.Annars så kan du maila mej så finner vi på en lösning

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #38 skrivet: 21 mars 2006, 20:51:54 »
Bullshit Carman ,tror du verkligen inte att det finns någon kvalitetsstyrning alls hos dessa leverantörer, säkert inte lika hög som i länder som Sverige,Tyskland mfl men kvalitetsstyrning finns det.Dom är inte ett dugg intresserade att få tillbaka 9000 st kondensorer av 10000 tillverkade.Att dom skulle ha olika specar, tror du verkligen i din vildaste fantasi att dom ena veckan tillverkar kondensorer med 0,7mm godstj och andra veckan 1,2mm.Nä dom vill ju naturligtvis göra så bra produkter som möjligt.Till tipo874 kan jag ge dej ett förslag, om det var en stående 2-cyl york-kompressor så satt det förmodligen två likadana kopplingar på kompressorn? det finns rotalock-kopplingar med avstängningventiler.Brukar montera sådana på "sommarbilar" med bra resultat.Det finns även tum-kopplingar med avstängning.Annars så kan du maila mej så finner vi på en lösning

Jag prata rent allmänt om reservdelar till bilar.
Ock det är ingen hemlghet att man tillverkar med olika spec! det vet väll alla. Lättast är ju att kolla broms skivor! kolla hur dom är balanserade!
Glödlampor är ju en sån där välkänd sak där man säljer "restprodukten"
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #39 skrivet: 21 mars 2006, 22:14:45 »
Ajdå! jag som trodde att vi diskuterade ac-delar i bilar.Så nu ger jag upp min diskussion med dej Carman, du har ju snart blandat in hela bilen i tråden.Den här diskussionen har stärkt min övertygelse att kompetensnivån hos märkesverkstäder kunde vara bättre när det gäller klimatanläggningar.Där jag bor så har vissa märkesverkstäder ödmjukheten att ibland lämna in bilar till mej som dom gått bet på, heder åt dom.Så att det funkar lite olika i landet det kan vi vara överens om.

PS Glödlampor,välkända,restprodukter???

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #40 skrivet: 22 mars 2006, 10:10:01 »
det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!
ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen)
Detta är väl ändå en sanning med lite modifikation  ;) Tror inte att typ SKF och FAG sänker kraven på kulager kvaliten efter dom kört lagren åt dom stora bilmärkena...när man inhandlar s.k piratdelar så får man änvända sunt förnuft o jämföra delar mot varandra...finns ju rent skräp o delar som är tillverkade av samma tillverkare som sitter original på din bil men eftersom det inte står volvo audi eller mercedes på kartongen så är det några spänn billigare...skruvar lite i jänkkebilar o där har dom ett bra system, delar med bättre kvalite är märkt med X kostar några kronor mer men då är passformen oftast exakt eller materialkvaliten bättre....varför betala mer än man behöver !!!  Står det made in china på din bildelskartong...skyll dig själv  ::)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2562
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #41 skrivet: 22 mars 2006, 14:25:55 »
det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!
ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen)
Detta är väl ändå en sanning med lite modifikation  ;) Tror inte att typ SKF och FAG sänker kraven på kulager kvaliten efter dom kört lagren åt dom stora bilmärkena...när man inhandlar s.k piratdelar så får man änvända sunt förnuft o jämföra delar mot varandra...finns ju rent skräp o delar som är tillverkade av samma tillverkare som sitter original på din bil men eftersom det inte står volvo audi eller mercedes på kartongen så är det några spänn billigare...skruvar lite i jänkkebilar o där har dom ett bra system, delar med bättre kvalite är märkt med X kostar några kronor mer men då är passformen oftast exakt eller materialkvaliten bättre....varför betala mer än man behöver !!!  Står det made in china på din bildelskartong...skyll dig själv  ::)

ja ni har mycke att lära. normalt tror folk presis som ni skriver att SKF lager bara finns i en enda kvalite.
men det är ju beställaren som väljer hur hans produkt ska se ut. (förövrigt var just lager ett dåligt exepmel)
men ni som inte jobbar mad grejorna märker ju inte så lätt skilnaderna.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #42 skrivet: 22 mars 2006, 19:56:26 »
Jobbade ett tag på ett företag som tillverkade bilbatterier så fort det kom en order från volvo var det bara att ta samma batterier från samma pal som man tidigare packat i en kartong stansa in ett volvo nr bytta klistermärken och kartong så där var det samma kvallitet.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad kek29

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #43 skrivet: 22 mars 2006, 20:53:47 »
det är vanligt att folk tror att orginal & pirat är samma delar, då många delar komer från samma fabrik! med det är sällan delarna håller samma spec!
ibland så har man tilverkat delar med olika spec & i andra fall så är pirat delarna dom delar som inte höll måttet i kvalitets testen, som kanske är högre på orginal delen (specen)
Detta är väl ändå en sanning med lite modifikation  ;) Tror inte att typ SKF och FAG sänker kraven på kulager kvaliten efter dom kört lagren åt dom stora bilmärkena...när man inhandlar s.k piratdelar så får man änvända sunt förnuft o jämföra delar mot varandra...finns ju rent skräp o delar som är tillverkade av samma tillverkare som sitter original på din bil men eftersom det inte står volvo audi eller mercedes på kartongen så är det några spänn billigare...skruvar lite i jänkkebilar o där har dom ett bra system, delar med bättre kvalite är märkt med X kostar några kronor mer men då är passformen oftast exakt eller materialkvaliten bättre....varför betala mer än man behöver !!!  Står det made in china på din bildelskartong...skyll dig själv  ::)

ja ni har mycke att lära. normalt tror folk presis som ni skriver att SKF lager bara finns i en enda kvalite.
men det är ju beställaren som väljer hur hans produkt ska se ut. (förövrigt var just lager ett dåligt exepmel)
men ni som inte jobbar mad grejorna märker ju inte så lätt skilnaderna.
Vi kan ju ta sachs kopplingar ,bosch, m.m som exempel...inte ställer man om en maskin från tillverkning av originaldelar till eftermarknadsdelar...det skulle absolut inte vara kostnadseffektivt !! Finns ju även exempel där s.k pirat är bättre än original. Men detta fenomen hittar vi ju bland hemelektroniken också..blaupunkt ,phillips, panasonic...oftast samma grejer under skalet, bara priset som skiljer !!! Att entydigt säga att piratdelar är dåligt kan man inte !!!  Lager är faktiskt ett utomordentligt exempel...ta SKF deras lager säljs under många namn ute i världen...att nån sitter o vrider på en "knapp" där det står SKF lager o "annat" lager som vi ska göra sämre är ju tämligen långsökt !!!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   årsmedeltemp där jag bor -1,2..slå det om ni kan :)

Utloggad Hasse21

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +0/-0
SV: Gasol i bilens AC
« Svar #44 skrivet: 22 mars 2006, 22:28:48 »
Äsch, jag hade tänkt ge mej då det inte verkar gå att få Carman att ändra sig.
-Skf lager tillverkas endast i en kvalite ,däremot så finns det olika toleranser beroende på vad dom skall användas till.Tex till elmotorer så används C3 lager dvs ett lager med större toleranser pga annars skär lagret tämligen omg.
-Citatet "Ni har mycket att lära" och skall komma ifrån VPF Dignitär som har gett sig in leken där han helt klart inte räcker till.
-Citatet "Det finns ingen gas på andra sidan tätningen" är nog med bevis för mej att man inte vet vad det handlar om.Varför tror du att det sitter en tätning där?.Det blir kul när det kommer in en bil med variabel kompressor, på dom är trycket större under drift på andra sidan kolvarna än dom med fast deplacement.
-Känner att vi har tappat tråden litegrann och jag kanske var lite otydlig när det gäller gasol i bilens ac.Nej det är inte något jag kan rekommendera pga att det är svårt att veta hur mycket man ska fylla, pga det är inte så fränt att ha en gasolbehållare som är gjort av aluminium som med tidens tand kan ha blivit försvagat 20cm från knäna,Pga att innan man skaffat dom grejor som behövs så har man betalt en konvertering 2ggr om.Så mitt tips är att konvertera.PS jag undrar vad som skulle hända om man skulle krocka med en sån bil,och det inte har läkt ut/exploderat och grabbarna från Räddningstjänsten kliver fram och ska börja klippa i bilen.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!