0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
När det gäller köldmedium R32 är bästa val än gamla R407. Senaste nya Nibe S serien och CTC GSi 600 är fortfarande R407.Gäller enbart bergvärmepump är det bara 2 märken är Daikin Altherma 3 GEO eller Mitsubishi Geodan.
Framtidssäkrat köldmedium: effektivare & bättre för miljönDaikin använder köldmediet R32 vilket är effektivare än många andra av dagens köldmedium och gör värmepumpen enklare attunderhålla. Miljöpåverkan är upp till 80 % lägre med köldmedium R32 jämfört med R410A då GWP-värdet endast är 675. År 2025 kommer försäljning och service av värmepumpar innehållande köldmedium R410A att förbjudas.
Finns tester om inverter och on/off där effektivare var bäst är inverter.https://www.folksam.se/media/Detaljerad_sammanstallning_varmepumpar_2020_tcm5-50248.pdf
Det är väl lite att ta i?https://skvp.se/aktuellt-o-opinion/nyheter/nyhetsarkiv/fortydligande-r410a-efter-20252025 ķommer inga nya singelsplit aggregat säljas.Det är väl inte ens bergvärme vi pratar om nu?Service kommer fortsätta fast priset på gasen väntas stiga.Så jag personligen skulle inte välja efter enbart gasen. Möjligen räkna som en fördel vid 2 i övrigt likvärdiga alternativ.
Ja. I tester (labbmiljö) är dom lite effektivare.Finns det något samband med ogynnsamma förhållanden för en on/off pump? Tex liten systemvolym.Har inte sett de exakta specifikationerna för testerna.Även om verkningsgraden skiljer i verkligheten är den värd den extra investeringen?
När deras värmepump redan installerat som är R407C och R410A att fylla på då är det ok för framtid. Nu år 2021 att skaffa ny bergvärmepump är det rekommenderar R32.
Mina föräldrar har en Thermia Optiumum G2 gått över 10 år och är on/off.Jag känner att många ggr start och stopp och radiator blev kallt och sen blev varmt rumstemp går nästan jämn 21 grader och effekt 0 off och 10 kw on fler ggr.Jag själv har en Daikin Altherma 3 GEO har 0,85 - 9,6 kw går steg effekt mjukare än väldigt hög elförbrukning.Radiator är väldigt lite sjunker och ökar med inverter än on/off kraftigt för varmt och kallt. Inverter ger effektivare lägre förbrukning 85% sparar än on/off 80% sparar.
Så jag ska stryka alla andra alternativ pga gasen ska förbjudas i luftvärmpumpar om 4 år?Byta gas brukar väl normalt sett inte ske innan kompressor byts?Jag känner mig hyfsat trygg om att det kommer kompatibla utbyteskompressorer i framtiden när gasen är förbjuden i bergvärmepumpar också. (Kan ha helt fel)
Ja. Vid låg systemvolym blir det så och där kan en inverter vara positiv.(Vet inte om du läst mina andra trådar)Jag planerar att köra systemet med 1500liter acumulatortankar + 200-300 liter radiatorvolymSå jag är inte speciellt orolig för start/stopp.I mina öron låter det värre med inverterns gångtimmar om den ska gå hela tiden.
Ja om man får snabbt uppvärmning exempel on/off eller vedpanna kan ha ackumulator och ha njuta bubbelbadkar.Alla olika märken och bergvärmen med inverter kan också ackumulator ser jag på instruktionsbok.
Ja, det går bra att ha acumulatortank med en inverter också.Fast som jag har förstått så försöker den fortfarande gå mot nuvarande energiförbrukning. I mitt fall känner inte jag att det är motiverat att lägga ca 9000 extra på en pump som får gå "hela tiden"Kommer den gå lika länge som en on/off med bra förutsättningar? Hur mycket bättre COP har den i mitt fall?
Ja, det stämmer att extra pengar inverter. Nuvarande CTC GS och Nibe F serien finns kvar on/off utom CTC GSi och Nibe S serien enbart inverter och kostar mer att investering men sparar extra 5% driftkostnad. År 2021 och senare kommande att sluta tillverka on/off om försäljningstatistisk minskar. Hörde och läst det flesta nyheter och google exempel facebook att det flesta hela Sverige har ökat försäljning med inverter än on/off år 2020. Vet att 2018 och 2019 flesta on/off än 2020 ännu mer inverter ökat.
Ja, dom är ganska populär nu. Anpassar sig efter grunda hål och nuvarande förbrukning. Ja, det finns nog viss besparing utav energiförbrukning med en inverter även i mitt fall. Om det är fullt 5% är jag lite tveksam till.Livslängd är väl också ganska svårt att säga något om. Dom dök väl upp på marknaden runt 2015?Håller dom i 20 år? Det blir ganska många timmar.Jag tittar på COP.SCOP kallt klimat är ändå för "varmt" för mig.