0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror att cirkpumpen går upp i varv under fördröjningen detta kanske för att sänka framledningstemperaturen i slingan innan växelventilen svänger till värmeläget.Möjligen undviks då att max diff framledning-inställningen bryter kompressordriften.
Du kan ändra värdena för start och stopp på alla varmvattenlägen inne i servicemenyn. Du kan tillexempel välja att lyxläget stannar lite tidigare, men startar någon grad innan, då borde den ju jobba längre, så man får mer varmvatten? Kanske inte riktigt lika varmt, men mer vatten som är varmt.
Har du provat backa mjukvaran?Starta om pumpen, håll in ok medan den startar om.
Jag har kollat loggen, och fattar inte varför den har stannat, inga för mig kända värden för att bryta har uppnåtts.
MantaTIC ; El-patronen går in klockan 01.07.19 av någon anledning fast kompressorn går hårt, det är kanske densom orsakade kompressorstoppet ? Inom samma minut vill VP:n också göra VV. Kompressorn startar inte genast kanske p.g.a. startfördröjning.Du har höga start o stoppvärden på VV (min inställning 42 /46)
Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 och att bt3 överstiger 58grader. Det som är märkligt i loggen är att BVP inte avslutar VV körning vid inställda 52grader utan fortsätter att värma. Kan detta vara en legionellakörning där kompressorn precis inte klarar av att värma VV till 55grader utan att bt3 går över 58?Edit: ja detta stopp sammanfaller med legionellakörning. Det andra stoppet 01:07:19 ser för mig märkligare ut. Här ser det ut som att BVP får för sig att den ska köra VV, detta utan att bt6 är<47grader och det bör därför inte finnas något behov av att köra VV ännu. Dessutom så stoppas kompressorn när den växlar till VV vilket den inte borde göra anser jag.Vore tacksam för lite input till dessa stopp så jag kan förstå orsaken till dom och ifall det är mjukvaran som spökar (gällande första stoppet så anser jag att det är mjukvaran som orsakar larm 163 i det flesta fall, kanske inte just i detta om det är legionellakörning).
Har läst igenom denna tråden nu och det låter troligt att jag har precis samma problem med min F1255-16 som du har. Jag ska sätta i en USB ikväll och logga för att se ifall det kan vara samma problematik. Jag kör dock på normal-läget i VV med Start temp på 42 C och stopptemp på 48 C om jag inte är helt ute och cyklar. Ska dubbelkolla detta ikväll, uppdaterade från programvara 6080R8 till 9240R3 i söndags men jag hade samma problem med felmeddelande 163 även innan programvaruuppdateringen. Alla hack i kurvan i den bifogade bilden är i sammaband med felmeddelande 163. Nu när jag skulle gå in i Uplink och ta fram grafen så såg jag att den precis körde VV och samma meddelande kom igen (Syns på bilden). BT3 var då 59 grader, kan det vara därför den bröts?
Jag tror det när mjukvaran som inte passar till dit system.Citat: Det första stoppet 00:24:55 beror som tidigare på larm 163 ..............GP1 har gått före det i 5 minuter med bara 1% ! Då står ju flödet still ochdet gör väl att BT3 går över 58°C. ?Citat: Det andra stoppet 01:07:19 ...............Hittar jag ingen förklaring till heller, förstår inte varför den tar El-tillsats?Sen tycker jag att kompressorn går ganska svajigt, ungefär som det har skrivits om tidigare i de "Officiella Trådarna" med tidigare mjukvaror.Kompressorn går ju mestadels med ca 60 Hz, ändå rusar den till över 100 Hz ibland.