0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tycker det ser ut som att det är GP1 som orsakar stoppen, den nästan stannar.Men då är ju frågan varför, går den tungt för att det är skräp i värmekretsen?är det glapp i nån anslutning ? får den fel signal från mjukvaran ? eller är det fel i själva GP1-pumpen ? Men jag är ju lika mycket amatör som du, har aldrig hållit på med värmepumparförrän för 3 år sen, när jag skaffade en själv.
Larm 163 är det hög kondensor in? Då stannar kompressorn om bt3 överstiger 58 grader, eller bt12 överstiger 65 grader
Vp sänker hastigheten på gp1 för att inte få för hög returvärme bt3ja bt3 blir högre om cp snurrar snabbare, då kommer returvattnet snabbare tillbaka, utan att ha hunnit lämna av värmen.Prova att sänka vv läget till normal, och sedan kollar du efter ett dygn eller 2 om du har samma problem, kvarstår problemen, sänk till ekonomi, funkar det då, så har du skit på vv laddslingan.Har du egen brunn/vatten?
........ Men BT3 fortsatte att stiga en stund efter att den ändrat till värme igen precis som att det tog 10sekunder eller nåt innan växelventilen slog om och under denna tid fortsatte BT3 att öka till 56,5grader ..................
Växelventilen är märkt 8s/60° ("Zenon's" bild)https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=73490.0;attach=79138;image;ts=1608802953
Ja ventilen tar några sekunder på sig att öppna. Jag har aldrig gjort rent slingan, men har förberett på en som vi skulle göra det på, men det blev beredarbyte. du har ju rör ovanpå pumpen, och returen nere, jag skulle lossa och spola ur beredaren med varmvatten och kanske nån lätt syra, kanske citronsyra, först låta det spola runt en stund sen spola ur, eller kanske finns något bra rengöringsmedel.Man kanske kan fråga Nibe om de har någon lösning, eller tips.
Detta kan ju stämma med att jag upplever att problemet har uppstått efter uppdatering av mjukvaran ifall Nibe lagt in en fördröjning eller något annat som gör att omslaget från VV till värme dröjer.