Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Husrenovering med byte av värmekälla. Pellets ut och luft vatten VP in. Förslag?  (läst 3626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alvinspanna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.
Är ny på forumet. Ser att det finns mycket matnyttigt här.
Som rubriken lyder: Kan någon ge tips på värmepumpar som är värt att titta närmare på samt lotsa mig i nedanstående resonemang..?
Såhär har jag resonerat hittills I GROVA DRAG! Förstår att jag måste gå in mer på djupet innan jag ska slå till men jag har två spår som jag funderar kring:

SPÅR 1: Välja en "bäst i test pump". En snabbgoogling ger mig ett ex. där en känd tillverkare kostar ca 95 000 SEK (för pumpen). SCOP är 3,77. Besparing @27000kWh/år blir 19000kWh/år(?) * 0,5kr/kWh = 9500 SEK/år. => 95000SEK/9500SEK/år = 10år (Ser att det finns pumpar som ligger närmare 5 i SCOP, vet inte vad dessa kostar men kanske ger de en bättre payoff)

SPÅR 2: Välja en billig pump från "större välrennomerad grossist" (vet inte vem det är men det finns många aktörer) ex. hittade jag ett par värmepumpar (monoblock för 30 000SEK och split för 40 000SEK) båda har emerson kompressor. För mig som nybörjare så blir pay offen betydligt kortare med denna pumpen då motsvarande uppställning ser ut såhär:
Pris 40 000SEK (för pumpen). SCOP 3,48. Besparing @27 000kWh/år blir 17000kWh/år (??) * 0,5kr/kWh =8500SEK/år => 40 000SEK/8500SEK/år = 4,7år

Stämmer resonemanget så kommer frågeställningen:
1. Vilket är mest sannolikt, att den billiga pumpen levererar felfritt i 4,7år eller att den dyrare levererar felfritt i 10år. (Den billigare har 5 års garanti på kompressorn.)
2. Hur fortsätter utvecklingen på värmepumpar. Vad är SCOP om 4,7år resp om 10år när resp pump är betald.... Tittar man 5 år tillbaka så har SCOP ökat med 50% på pumparna eller...?

Bakgrund till mitt resonemang:
Köpte en billig modell luft/luft för 5000SEK i slutet på -90 talet till förra huset med direktverkande el. Min kompis förstod inte vitsen och gick på en värstinglösning med borrad brunn för 130 000SEK till sitt hus. Tror att min pump betalade sig första året medans kompisens dyra lösning aldrig betalade tillbaka. I hans fall var det dessutom olyckligt då brunnen var underdimensionerad så det frös i brunnen till framåt sommaren. När han skulle reklamera så hade firman som gjort jobbet gått i konkurs.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Kring spår 2 hör jag bara skräckhistorier faktiskt. En pump som jula sålde som inte finns kvar verkade ha varit helt lyckad. Men i övrigt har jag inte hört något bra.
Mer sannolikt att du har köpt spår 1, efter ha kört på spår 2 tidigare än 4,7 år. Garantiärenden är kass (fast de ska bli bättre på det säger de), prestandasiffror stämmer inte i verkligheten. Men oberoende tester hade varit intressant ändå.

Intressant men tråkig historia för din vän. Hade han borrat mer så hade det fungerat.
Köp en bra pump så du inte gör samma misstag.

Nyaste från Daikin L/V verkar intressant. Men vet inget om den. Tycker man hör konstigheter om alla fabrikat så det är svårt att rekommendera något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alvinspanna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kloka ord Berggren.
Pumpen jag kollade på som ”billigt alternativ” var pumpar från outl1. Hittar inte så mkt recensioner på dem. Ska läsa på lite mer men OM outl1 fortfarande är ett alternativ efter att jag funderat så ska jag be dem om referenskunder.
Hittade bra erbjudande på panasonicpumpar för 140kvm med scop kring 4,7.
Ju mer man läser, desto mer förvirrad blir man ::) ::)

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Outl1? På riktigt? 
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
Jag skulle köpa en märkes vp som monteras av en firma på orten.

Det allra viktigaste är servicen under pumpens livstid.

Efter några år kan du komplettera med försäkring ifrån Arctic. Då repareras din pump så länge den lever...kostnadsfritt.

Ingenting är gratis, men det värsta är om du ej kan få vp reparerad.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Capt.M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ett rent allmänt tips, som egentligen inte har med frågan att göra men kan vara värdefullt om man befinner sig i samma situation som TS, är att om man har möjlighet ta tillfället i akt att prova ut vilka prestanda man behöver för att värma huset nu när det blir uppvärmningssäsong på allvar. Vilka framledningstemperaturer behövs vid olika utetemperaturer? Hur mycket pellets går det då per dygn (vilket ger en uppfattning om hur stor effekt det behövs)? Alla sådana kunskaper blir värdefulla när man senare ska välja rätt värmepump - så indirekt hör det ändå hit.
Värmer fritidshuset med en NIBE F1245 dockad till en CTC V35 vedanläggning

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Om du mot förmodan vill testa en budgetlösning så hade jag valt någon sån här ihop med befintlig tank du har.
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/polario

Vet inget om den, såg den av en slump när jag kikade runt på deras sida för ett tag sedan.

Ser ju ut som en värmepump, lik en Panasonic, men inte riktigt. Dokumentationen är imponerande. De som gjort den dokumentationen kan man tro tillverkar värmepumpar jämfört med Outlet/Lyfco/EVI allt vad de nu kallas med samma pris, -  som är ren lekstuga i dokumentationen. Testa sök på Lyfco så hittar du nog dåliga historier.

Panasonic har jag hittat lite antydan till dålig vinterprestanda. Men fler källor behövs för det påståendet. Men det är ju synd om man köper en värmepump som inte funkar bra när man behöver den.

Daikin har en monoblock som ska gå köra mot befintlig tank utan bekymmer.
https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/daikin

En sån här Daikin som högst troligt inte går köra fristående är mycket bättre dock:
https://www.daikin.se/sv_se/produktgrupp/air-to-water-heat-pump-high-temperature/daikin_altherma_3_top_grade.html

CTC tror jag har bra ordning på sin luft/vatten. Finns med liten innedel som kopplas mot befintlig tank. Tror det är också en bra maskin.
« Senast ändrad: 28 december 2020, 21:35:06 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Polarion ser ut som Gree Versati. Helt ok baspump.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Alvinspanna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
För att förtydliga lite. I samband med renoveringen så åker ”allt” i pannrummet ut. Dvs vår gamla kombipanna med pelletsbrännare. Ska nämnas med att de senaste åren har vi varit så lata så vi har låtit elpatronen värma istället för pelletsen. Alltså är där mycket att spara för oss. Hursomhelst så vill jag ha ett komplett kit med beredare, patron osv. Typ en sån här https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/wm50-package-ecodan-mitsubishi-electric


Utloggad Alvinspanna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har läst på lite och tycker att Nibe Split AMS 10-8 + Nibe ACVM 270 verkar vara ett bra kvalitetsval. Någon som har kommentarer kring detta så tar jag emot dem tacksamt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Ecodan eller Nibe split i så fall.

Nibe split är bra. Fläktens lager kommer gå sönder något för tidigt. Minns inte hur många år men 5-8 år kanske där nånstans. Det går att byta lagren för några hundralappar eller köpa ny fläktmotor för 6k.

Själva systemet i övrigt vet jag inga problem med. Traktens rörmockare monterar gärna dessa, speciellt där elen är inte helt pålitlig vintertid.
Har en i släkten som jag aldrig hört krångla på något vis. Den börjar bli grön av alger av sin ålder, men fläkten lät bra. Det är en Mitsubishi den utedelen, men finare att titta på tycker jag.
Men ta gärna fler källor på om split är bra.

En annan sak att fundera på är gasen. Antar det är 410A i Split om de inte uppdaterat den. Lite osäker på vad som händer i framtiden om den gasen kommer bli svindyr eller begränsad på något vis. Säljstopp av nya enheter 2025 tror jag?
R32 har blivit vanligare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad smidese

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
Dyr betyder inte att du blir glad !!
Jag var i samma situation som du och nu strax efter 3 år jag vet att viktigaste är INSTALLATOR och inte fabrikat !! Jag har investerad nästan 100tkr och har enkelt on/off maskin  F2120-12 +VVM310. Jag kan bara drömma om jämt framledningstemperatur ! Den ska jaga bort gradminuter så fort det gör ! En annan installator har rekommenderad och monterad volymförstorare  300 liter och vilken överraskning ??? Kompressor bara gasar på för att blir klart med gradminuter!! VVM310 styr bra och begär vid plus grader 25hz-32hz men utomhusdelen har egen liv och kör44hz och nu med extra tank 56hz p.g.a kallare retur! ( Utan tank gick som minst 44hz och med extra tank minsta frekvens är 56hz, och inte en vet varför!).
Du ska glömma fabriksgaranti !! Inom tre år det är installator som ansvarar och efter tre år försäkring! Du ska glömma att tillverkare svarar på telefon eller mejl - Jag ska kontakta min installator för att skydda mig från betalningsansvar !
Nu i december utomhusdelen började vid avfrostning jobba sista 3-5 sekunder som cirkelsåg och granne vill att jag stänger min pump över natt!

INSTALLATOR och inte fabrikat !! Lycka Till !!

Lite info till dom som säljer den fabrikat och vill komma med synpunkter
(8meter Rör 28mm till utomhusdel, inomhus 22mm och 15 mm,Framledning max45grad,KS-120 TS 800, min pump var aldrig mer an -300GM!.  Vi har provat allt i meny 5.1 för att sänka farten på kompressor. Värmekurva 6+2, inomhusgivare provat och var sämre inomhuskomfort, Radiatorer och termostater öppna 107kvm och mest 20 grader +105kvm källare med termostater och mest 15grader, meny 5.1.23 vi har provat utan resultat)

Hälsningar från Södertälje

Utloggad Alvinspanna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var ingen rolig läsning "smidese". Ungefär det som jag beskrev i mitt inlägg där en kompis betalade 130 000SEK för en anläggning som i princip aldrig fungerade...
Jag har nu nästan bestämt mig. Jag kommer att använda en lokal välrenommerad VVS-firma. Firman har offererat några olika anläggningar däribland dessa två från Nibe. Vilken ska jag välja, och varför?
- Nibe 2040-8VP med VVM 225 + ukv 40
alternativt
- Nibe Split AMS 10-8 + ACVM 270 9kW (här har man inte offererat ukv 40, behövs inte det till Spliten..?)

Vad jag förstår så växlar Split värmen på insidan, vilket kan vara en fördel vid strömavbrott mitt i vintern. I övrigt vet jag inte så mycket om skillnader mellan dessa. Synpunkter och kommentarer mottages tacksamt!

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Det var ingen rolig läsning "smidese". Ungefär det som jag beskrev i mitt inlägg där en kompis betalade 130 000SEK för en anläggning som i princip aldrig fungerade...
Jag har nu nästan bestämt mig. Jag kommer att använda en lokal välrenommerad VVS-firma. Firman har offererat några olika anläggningar däribland dessa två från Nibe. Vilken ska jag välja, och varför?
- Nibe 2040-8VP med VVM 225 + ukv 40
alternativt
- Nibe Split AMS 10-8 + ACVM 270 9kW (här har man inte offererat ukv 40, behövs inte det till Spliten..?)

Vad jag förstår så växlar Split värmen på insidan, vilket kan vara en fördel vid strömavbrott mitt i vintern. I övrigt vet jag inte så mycket om skillnader mellan dessa. Synpunkter och kommentarer mottages tacksamt!

En outbildad kompis kan få dom bästa pumparna att gå som kattpiss, jag vet att det är mycket kompisar som installerar ALLT i Södertälje. Skulle vara kul att veta vem som installerade pumpen åt smides! ;)

Dom seriösa/bästa värmepumps-rörmokarna befattar sig inte med skräppumpar, du gör klokt i att satsa på en seriös pump och att du anlitar någon du redan har förtroende för.
 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 722
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!