0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mera fart på flödet ( vattnet i rören ) din cirkpump som nog sitter undertill VP kanske en lucka ( fronten ) för, ta ett foto på den och lägg upp här.
Fungerar den displyen är svart, den översta knappen trycks på och flyttas till symbolen med ett takt streck i , den nedre är farten och vad den står på nu vet jag inte, är den på2 så tryck en gång så kommer den nog till 3 och prova. Hur många
Jag tror att den går, eftersom röret som kommer ut i toppen på den är varmt. Dock verkar det vara någon enklare variant av pump utan display och knappar för jag hittar inget att trycka på, dock lyser den konstant grönt på den lilla lampan som är på den.
I mitt hus från 2008 med IVT490 så vart jag rådd att använda 2 st cirkpumpar , FLVP:ens CP skulle ej räcka för att förse ÖV med värmevatten .Innan du lyfter luren till VVS firman , tag reda på vad CP i din FLVP har för data . Den kanske funkar till 2 pl hus .
Alla termostater ska stå på max! eller plockas bort, utom ev rum där man vill ha svalare.
Har kikat på bilderna nu.På ovanvåningen är många ställdon öppna och betyder mycket krav på värme. Nere tvärt om.Delta inte direkt låg på någon fördelare, jag tror flödet är lagom.Kontrollera att cirkulationspumpen i Nibe-menyn är inställd på golvvärme. Bakåtpil 7 sekunder så dyker nytt huvudmenyval upp, där borde det finnas någonstans.Du kanske skulle hänga av alla ställdon några veckor för att kolla vad du har för värmebalans i huset. Jag tror du behöver strypa slingorna på nedervåningen som en sammanfattad lösning på problemet.1. Skriv ner nuvarande inställningen på den röda inställningen för varje slinga. Uppe och nere. Varje position är viktig. Detta är för att du ska kunna backa till som det är idag.2. Häng av alla ställdon, uppe och nere.3. Stäng alla bypass4. Stryp alla slingor där nere till så de är öppna med 20-30%. Öppna de som är öppna på dina bilder lite mer än de andra.5. Öppna slingorna på ovanvåningen till max.Låt det gå ett dygn och se hur det förändras.Reglera temperaturskillnaden uppe mot nere genom att strypa slingorna där nere. Vissa rum kommer bli för kalla, andra för varma, reglera respektive slinga för detta tills total balans uppstår.Husets temperatur ändrar du med värmekurva och förskjutning som vanligt. Men vänta gärna med ändra denna.När allt är klart tänker jag att du inte sätter tillbaka ställdonen till badrummen. Det är istället för bypass.Resten av donen fyller en funktion när solen börjar värma upp huset.
Här behöver du ha koll på vad du får för total-delta. Känns lite som att pumpen behöver ökas om den inte gjort det själv. - Mer kontrollera att den gjort det den kan för att få fart på uppeflödet. Ser du vad du får för delta på ovanvåningen på de fysiska eventuella termometrarna?Öppna bypass är inte riktigt bra, det skapar behov för en stor pump när flödet genar. Enda tillfället det behövs är på sommaren när alla termostater är stängda.