Japp ok. Jag var otydligen i min uppdatering ang strypningar. Installatören menade på att inget ska vara strypt, så alla slingor är återigen öppna.
Om jag stryper tilluften, så innebär det lite större undertryck eftersom frånluften kommer fortsätta försöka dra ur samma mängd luft?
Det är ganska svårt att justera tilluften, men det går nog ändra något hack.
Det är av denna typen som våra tilluft kommer genom:
Åh, jag tror du behöver börja strypa igen. Det finns ingen verklighet där motståndet är lika i alla slingor, uppe som nere, badrum som vardagsrum.
Med aktiva termostater kan det funka hjälpligt som "hem och fakturera" med öppna slingor. Men värmepumpen kommer gå bättre med instrypt system. Se om du kan överväga att ge det en chans till. Bra tid att justera värmesystem nu. Pumpen var högre förut eftersom det går tungt att få upp flödet där det är kämpigast att få fart på flödet. Med alla öppna tänker jag att flödet vill mest gå där nere, eftersom det är lättast.
Det stämmer med undertrycket. Troligen är det så många tilluftsventiler så undertrycket inte kommer bli ett problem på något vis. Men med den lilla undertrycksskillnaden går det prioritera flödes väg. Men jag tänker inga stora ändringar här. 2/3 uppe och 3/3 där nere som ett experiment.