0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
("framtidsjobbet" idag är visst rörmokare skulle ha några tusen i timpenning???) så får man den olyckliga situation vi har idag.
Här i malmö fick jag ringa ca 30 installatörer (ingen underdrift) innan jag fann någon som var villig att alls hjälpa mig med installation av min postorder panasonic (630 kr/timmen). ganska trist. jämför resonemanget som nedan....( jag har stoppat in de svar jag fick av VP installatörer men anpassat samtalet till andra yrkesgrupper).samtal till snickaren:-Hej vill du hjälpa mig bygga ett uterum?-javisst, men bara om jag får leverera virke och allt annat material, annars tar jag inte jobbet.samtal till rörmockaren:-hej jag har en varmvattenberedare som jag köpt på blocket, kan du installera den till mig?-nej aldrig i livet, har jag inte sålt den så får du "censur" installera själv oxå....samtal till bilmekaren:- hej jag har köpt bromsskivor till min bil på mekonomen, jag kan inte sätta dit dem själv, vill du hjälpa mig?- glöm det, har du handlat på mekonomen får du montera dem själv, köper du däremot skivorna av mig......samtal till elektrikern:- hej kabel-kaj. skulle du kunna hjälpa mig montera in ny elcentral som jag köpt på annons?- ha ha ha ha ha. det finns ingen som gör det jobbet till dig grabben, känn dig blåst. Tror ni att jag skulle få dessa svar hos dessa yrkesgrupper??
630:- timmen _/-Det är ungefär vad min branch (systemutvecklar) är prispressad till. Och då handlar det om riktigt kvalificerat jobb som kräver 4 år högskola och erfarenhet.Hå hå ja ja.