Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: ovilja att installera "postorder pumpar"  (läst 34551 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #15 skrivet: 13 mars 2006, 18:46:15 »
Det är tillgång och efterfrågan som styr i en marknadsekonomi och att jobba för timpeng är helt enkelt skattetekniskt vansinne, inga avdrag bara skatt! och sen har varje branch ett självkostnadspris alltså kostnad för att gå plusminus noll,
Och Kylbranchen ligger högre än både VVS, ventilation, snickare, mm i självkostnadspris.
Och dom flesta har fullt upp med sina egna montage och har inte lust att jobba åt andra firmor eller privatpersoner som köpt själva.
Man behöver ofta inte gå längre än till sig själv för att tycka tex att övertid på jobbet inte lönar sig, och allt mäts ju inte i pengar,
men helt plötsligt så får man tag i en prisse som fixar allt för 1500 spänn!
och han är ledig och har inte lika mycket jobb! för kylbranchen den går i vågor den med!   
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad brasson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Malmö
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #16 skrivet: 14 mars 2006, 13:14:02 »
Citera

Hänger ihop med att installatören är tvingad att lämna garanti på jobbet. En del av kostnaden för garantin tar han på priset på pumpen. De är rädda att åka på följdkostnader, luft/luft kan ju krångla ibland som bekant. Då kan det bli att man höjer timpriset för att kompensera.

Alternativet är att någon kyltekniker gör detta (motsatsen till vitt) på sin (motsatsen till arbetstid). Det blir ofta lösningen då man köper på lågprisfirmorna. Hur mycket är garantin egentligen värd och törs jag chansa/begå skattebrott ?

Ska man ha största möjliga säkerhet är det ju köp av installation+pump som gäller.

MVH/Gano

tyvärr handlar det i mitt fall inte om en höjd timkostnad. timpenningen är inte problemet utan ett bemötande där man helt enkelt vägrar göra jobbet. Om installatören vill ta ut mer i timlön för att täcka sin risk kan han tala om detta för mig och låta mig ta ställning till om jag vill ha jobbet gjort. Men att totalvägra........? det är det det handlar om. Inte heller handlar det om tidsbrist, då borde svaret bli: jag kan först om 4 månader är det ok för dig? Jag får uppfattningen att installatören vill tjäna en hacka på såväl installation som aggregat. Därmed inte sagt att detta är fel. naturligtvis ser alla sin chans att tjäna några kronor.

några svar jag skulle vilja höra:

-jag har mycket att göra och kan inte ta på mig mera arbete än de jag redan har.
-jag måste prioritera installation av de aggregat som jag själv sålt
-är det en pump av kvalite typ: xx, yy, hjälper jag dig gärna.
-det går bra men det kostar en del då jag lämnar garanti på installtionen.

men att säga att jag är "blåst", och "glöm det grabben" vad ger det för signaler. Jag vet i alla fall vilka firmor jag inte skall ringa när det är dags för nästa installation.


Skåne. Sutteräng 90+90kvm. Panasonic e9 ckp5 (2004) bottenvåning. E9 dke (2005) ovanvåning (direktverkande el. avstängd) tilläggsisolerat vind. ca 16000 KWh/år totalt Inkl. VV och hushållsel. Braskamin klar i drift nov 2006

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #17 skrivet: 14 mars 2006, 13:18:36 »

men att säga att jag är "blåst", och "glöm det grabben" vad ger det för signaler. Jag vet i alla fall vilka firmor jag inte skall ringa när det är dags för nästa installation.


Precis! Några år senare kanske du rentav sitter i positionen att bestämma om inköp av en stor anläggning till en idrottsplats. Då kan det vara svårt att "glömma" tykna svar man fått privat... Tänk på att världen är liten kära installatörer!
« Senast ändrad: 14 mars 2006, 13:20:44 av maha6305 »

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #18 skrivet: 14 mars 2006, 13:24:14 »
Håller med dig brasson.

Oavsett varför de inte vill installera din pump behöver dom inte vara kaxiga o dumma.

Var glad att du inte har köpt pump o installation av dessa, för om det skulle bli problem kan man ju gissa vilket bemötande du skulle få.

Ett trevligt bemötande oavsett om det blir affär eller inte är mycket lönsamt i längden.
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #19 skrivet: 14 mars 2006, 14:51:23 »
Ni har helt rätt det finns absolut ingen andledning att vara otrevlig bara för att man inte fått sälja grejorna.Mot företag som pratar illa om allt annat än det dom själva sälger blir jag också mistänksam

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35925
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #20 skrivet: 14 mars 2006, 15:43:57 »
Citera
men att säga att jag är "blåst", och "glöm det grabben" vad ger det för signaler. Jag vet i alla fall vilka firmor jag inte skall ringa när det är dags för nästa installation.

Jag skulle vilja påstå att det är ett dåligt kamoflerat bevis på att installatörerna på den ort det hadlar om kommit överens om att "vägra", alla kanske inte gör det så klumpigt, men de flesta anger förmodligen något skäl som i princip betyder samma sak men inlindat i andra ord.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kgust

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: JÖNKÖPING
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #21 skrivet: 14 mars 2006, 19:13:27 »
Bra & intressant ämne att ta upp här, då det belyser lite hur många branscher fungerar ( inte fungerar). :-\

Några punkter att fundera över:

---Om man har firma som gör reklam för "säljer-installerar-servar vp" - Får man egentligen enligt svensk lag vägra? Justa bortförklaringar är väl ok :,v(
--- Blir tyvärr mycket diskutioner om "tim-peng" men intressant vore att veta hur mycket dessa "dyra" verktyg kosta & hur länge de håller - typ kostar tot: 70000 sek & håller 5 år
--- En "postorder" panasonic är väl inte sämre än en panasonic installatören säljer lr? Sc:,h
--- Varför skulle det vara så farligt att lämna garanti på jobbet? Installationsbetingade fel måste väl den betala som gör felet - maskinfel står väl leverantör för?
--- Tror att många företag i denna bransch kommer lära sig att "under sämre tider" är det service & eftermarknad man överlever på.
--- Självklar har man lokala uppgörelser installatörer emellan

//Kgust

Utloggad Gonzo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 783
  • Karma +0/-2
  • Luft-luft är i dag ett seriöst alternativ
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #22 skrivet: 14 mars 2006, 19:53:30 »
Hej!  Jag kan , i alla fall delvis, förstå att kylfirmorna enbart vill installera sina egna produkter.

En förklaring är naturligtvis att det ger mer pengar än att installera en postorderpump.

Vi har ju dock många kylfirmor som installerar åt diverse återförsäljare.

Jag kan tänka mig att det är betydligt enklare vid ett garantifall om man som installatör skall diskutera om felet är ett fabrikations eller installationsfel om det faktiskt är ens egen leverantör/återförsäljare som man ska deala med.

Är det ett postorderföretag kan det nog bli betydligt svårare och som installatör är det du som har kontakt med kunden.
Ingen rolig situation.

Kan tillägga att jag ej jobbar inom kylbranchen.

Mvh//Peder

Hus 108+108 kvm + 60 kvm ekonomidel.
Luft-luft + kamin kryddat med direktverkande el.
Panasonic He12 + He9
Norrlands inland.
24000 kw + ca 12kbm kbm ved före pumparna. motsv 39600 kwh
16000 kw + 1 kbm ved efter pumpinstallation!! motsv ca 17000 kwh 2006.
15500 kwh 2007.
Har bytt till lågenergilampor ändrat beteende.
21,5-23 grader inomhus, beroende på var man är.
2 vuxna 3 tonåringar (varav en extra tonåring tillkom 2007)
Inga element på vintern 2007-2008. -29 grader som kallast.
Nordenberedare installerad 2008-09
Coolix lågbudget installerad 2008-11 mer som experiment och i första hand för kyla, men den värmer ju också :)

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #23 skrivet: 14 mars 2006, 20:02:20 »
Jag lever på att sälja och montera VP och då är det inte alltid
lika lätt att vara positiv när grannen frågar om installation av
sin pump köpt på nätet. Någon uppgörelse mellan montörer
finns inte i 'mitt' område vad jag vet. Oavsett så finns det ingen
anledning att håna en person som köpt VP på nätet eller från
annat håll. I mitt fall finns det helt enkelt inte tid med extra
monteringar.

Ibland kan även kunden som söker installation också beté sig
som en idiot. Vissa har faktisk kommit in i affären och frågat
efter installation efter arbetstid och dessutom svart.....medan
andra kunder och personal hör på......nåja alla har vi nått att lära....

Lycka till

BjörnK

Utloggad Gnesta Alex

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gnesta-sörmland-sweden
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa på! - som flickan sa...
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #24 skrivet: 14 mars 2006, 21:08:33 »
Det är ju bara att skriva vad man lämnar för garanti på installationen. Alternativt friskriva sig helt i dom fallen pumpen är köpt av annan handlare. Förklarar man för en kund vad som gäller så bör allt vara kristallklart och det behöver inte vara spydigheter eller så om det är någorlunda seriöst. Hedlige-Harry-företag har tyvärr ofta låg socialkompetens
Jag jobbar på byggfirma och vi gör alla möjliga avtal och skrivningar för att FÖRENKLA för kunden så han/hon vet vad som köps och då ingår alt. utgår.
Nibe Fighter 1210-5  Inst.-03

Panasonic E9EKEB  Inst.-06

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #25 skrivet: 14 mars 2006, 21:13:21 »
En sak som är lite sjukt med l/l pumparna är det här med garantin.vi som säljer pumparna får vid fel nya delar men jobbet får man inget för.Det i sin tur gör att priserna pressas upp.Det kanske inte skulle bli så stor skillnad för konsumenten om importören stod för allt men jag tror att det skulle leda till bättre funktionskontroller före dom släpps ut på marknaden.Som det är nu verkar det som om konsumenten ska vara försökskanin med en hel del merjobb för oss (kretskort,värmekablar,osv). Men det är klart de verkar vara så i många branscher idag.
/Tomas

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #26 skrivet: 14 mars 2006, 23:07:48 »
Firman jag arbetar åt sätter upp egen köpta värmepumpar åt privatpersoner i mån av tid.
Men vi klargör ju även att vi lämnar bara garanti på vårat arbete och inte själva pumpen,
blir de nått fel där får dom lösa de med den dom köpt pumpen av.
Och den garantin brukar bara stå för matrialet och inget arbete,
så skulle de bli fel så får man säkert matrial på garanti men få stå för arbetet själv och där ska man
tänka sig för, då kan den billiga postorderpumpen bli mycke dyrare än en komplett köp med
fullgarnati.
Så de är ju helt klart en chansning man tar, men den är ju oxå helt frivillig.
Sen ska jag inte skrämma för dom allra flesta utav dom mer kända pumarna
brukar gå felfritt, så för dom flesta går de ju alldeles utmärkt, men man bör ju ändå
veta om de.

Utloggad R.C

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 435
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #27 skrivet: 15 mars 2006, 01:03:19 »
Varför är det så?

Jag köpte och monterade en jordvärmepump själv.
Det var lite problem med pumpen i början så jag ringde tillverkaren o berättade om mina problem.
Inga problem där inte. Det kom en servicekille samma dag som fixade felet HELT GRATIS.(tillverkaren stod för kostnaderna)

VARFÖR är det skilnad mellan en produkt o en annan?
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #28 skrivet: 15 mars 2006, 07:26:32 »
Det är ju lättare att hålla bra priser på sina produkter när man inte behöver ta något större ansvar för produkterna.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
SV: ovilja att installera "postorder pumpar"
« Svar #29 skrivet: 15 mars 2006, 09:00:13 »
En sak som är lite sjukt med l/l pumparna är det här med garantin.vi som säljer pumparna får vid fel nya delar men jobbet får man inget för.Det i sin tur gör att priserna pressas upp.Det kanske inte skulle bli så stor skillnad för konsumenten om importören stod för allt men jag tror att det skulle leda till bättre funktionskontroller före dom släpps ut på marknaden.Som det är nu verkar det som om konsumenten ska vara försökskanin med en hel del merjobb för oss (kretskort,värmekablar,osv). Men det är klart de verkar vara så i många branscher idag.
/Tomas

Det borde väl vara en än STÖRRE anledning till att bara göra installationerna och INTE sälja VP. Om produkten är billig. 50% påslag på "ingenting" är fortfarande  "ingenting"
Det är kanske bättre att kunna debitera 1 timma i felsökning?

De som säljer produkter borde köpa garantiservice av lokal servicegivare.
Inte konsumenten.
Det har skett i alla andra branscher. Man skiljer på service/garantirep och produktförsäljning. Det är två helt olika branscher, med helt olika förutsättningar.
En bil har garanti utställd av tillverkaren inte åf. Medan det är ÅF/serviceverkstad utsedd av tillverkaren som utför garantirep. Det gäller även vitvaror, datorer och andra varor. Idag är det L/L ÅF som påtar sig garantiåtagandet. Och utför garantirep.
Stordriftfördelar och kvalitetsåterkoppling saknas. Tillverkaren har ingen aning om hur ofta fel egentligen förekommer om lokal ÅF kör garantiservice helt själv. Ingen återrapportering och därmed ingen möjlighet att förbättra produkten.
Det ligger därför i konsumentens intresse att det INTE är lokal ÅF som är garantiansvarig.

Det är ju lättare att hålla bra priser på sina produkter när man inte behöver ta något större ansvar för produkterna.

Produktansvaret har den som säljer produkten.  Inte om man installerar eller servar. Är det kanske så att blandar ihop ett äldre beteende med nya branschförutsättningar? I en tid när större delen av TB kom från produkten VAR det viktigt att sälja produkten.
Men IDAG med prisbilliga produkter med (eller kanske borde ha ^-^) låga marginaler är det arbetet som ger mest TB. (Eller borde göra)
Jämför med större bilverkstäder. Deras timpeng är 1000-1200 kr. Deras marginal på materialet är kanske hög men eftersom priset är lågt blir det ändå inga pengar att leva på. De har lärt sig att debitera sin tid.
De flesta andra branscher har genomgått denna förändring. Produktmarginalen har försvunnit av prissänkningar och marginalsäkningar. Kvar är timpengen.

Det låter som om branschen kommer eller håller på att stöpas om.
Knepet blir att kunna ta betalt per timma och få ihop många timmar per månad.  Ev produktmarginalen blir mer grädde på moset.

Precis som alla andra branscher.


Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 624
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!