0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hänger ihop med att installatören är tvingad att lämna garanti på jobbet. En del av kostnaden för garantin tar han på priset på pumpen. De är rädda att åka på följdkostnader, luft/luft kan ju krångla ibland som bekant. Då kan det bli att man höjer timpriset för att kompensera.Alternativet är att någon kyltekniker gör detta (motsatsen till vitt) på sin (motsatsen till arbetstid). Det blir ofta lösningen då man köper på lågprisfirmorna. Hur mycket är garantin egentligen värd och törs jag chansa/begå skattebrott ?Ska man ha största möjliga säkerhet är det ju köp av installation+pump som gäller.MVH/Gano
men att säga att jag är "blåst", och "glöm det grabben" vad ger det för signaler. Jag vet i alla fall vilka firmor jag inte skall ringa när det är dags för nästa installation.
En sak som är lite sjukt med l/l pumparna är det här med garantin.vi som säljer pumparna får vid fel nya delar men jobbet får man inget för.Det i sin tur gör att priserna pressas upp.Det kanske inte skulle bli så stor skillnad för konsumenten om importören stod för allt men jag tror att det skulle leda till bättre funktionskontroller före dom släpps ut på marknaden.Som det är nu verkar det som om konsumenten ska vara försökskanin med en hel del merjobb för oss (kretskort,värmekablar,osv). Men det är klart de verkar vara så i många branscher idag./Tomas
Det är ju lättare att hålla bra priser på sina produkter när man inte behöver ta något större ansvar för produkterna.