0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju samma slinga i Nibe vp visserligen blir problemet större med mera effekt. Har hört om1 eller möjligtvis 2 Nibe vp som fått problem med värmeöverföringen i slingan och gissar att dom haft problem med vattnet för att använda slinga till vv är ju inget nytt bland annat Thermia har ju kört så flera år.
1255-16 verkar lida av samma, åtminstone de första. Har inte ännu fått något svar från nibe om vattenprovsanalysen var till belåtenhet eller inte för nibe.
Jag har länge haft ögonen på F1245 12kw för den skulle storleksmässigt bli bra tillsammans med en arbetstank. Jag föredrog 1245 före 1226:an just för att den var effektivare! En dag var den bara borta i från Nibes hemsida och nu kanske det blir 1226:an istället, vill ha värmebärarrör på 28mm och inte 22mm som F1245-10kw har. Jag ställde frågan till en av dom större återförsäljarna!Varför har ni slutat med Nibe F1245 12kw?Svaret: Hej, den är omdöpt till 10kw då det är effekten nominellt. 12 kW går den i maxTågråttan : Nja, den fanns tidigare i 6, 8,10 och 12kw.Svaret: Okej det var mer än vad jag visste, då är det nog bäst du kollar med NibeGivetvis är det bättre att fråga Nibe direkt så jag mailade dom och fick svar omgående!Hej, Tyvärr vet jag inte varför 12an slutade tillverkas i F1245-serien, men den finns dessvärre inte.Man kan välja en F1255-12kW istället (inverterstyrd), eller F1226-12kW. Är man inte ute efter intelligensen så som uppkopplingsmöjligheter (TCP/IP), styra och övervaka värmepumpen via NIBE Uplink (app eller web) så är som sagt en F1226 ett väldigt bra val.Konstigt att han inte visste varför 1245-12kw togs bort, är det bara jag som saknar den och undrar varför den försvann?1226.ans fördel är att det inte finns en massa lulllull överhuvudtaget utan bara en skittråkig maskin som förmodligen tuffar på fler år än lulllull-maskinerna. Nu fick jag visserligen svaren från 2 säljare! Är det någon som vet varför 1245-12 försvann?
Jag skulle inte haka upp mig på 22 mm värmebärar rör går ju enkelt gå upp till 28 mm och flödet kommer räcka till utan problem.