Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pressostat lÃ¥g, rensa Flexi-slangar och fingera larm - IVT Greenline HT Plus E11  (läst 2806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Vi fick en fin present i veckan:

Det har stått en "Pressostat Låg" på vår IVT Greenline HT Plus E11 som väntat på kvittens i ca 10 dagar och under tiden kört på rent tillskott. Det blir fin räkning! (Det man inte har i huvudet får man tydligen ha i plånboken ;-) Efter kvittens verkar allt fungera normal än så länge.

Orsaken varför vi missat larmet är att displayen legat i dim-läge och texten syns knappt. Samma sak med larm-led'en som sitter väldig konstigt placerad. Men det lite tråkiga eller rättare sagt det väldigt klantiga i den här historien är att vi har en Husdata H60 för övervakning men glömt konfigurera de automatiska larmen för sms och e-post.

Några frågor:

1. När det gäller "Pressostat Låg" tänkte jag rensa Flexi-slangarna som eventuell håller på att proppa igen. Jag undrar om någon kan ge några korta råd för av- och på-montering av dessa? (se bilder)

2. Jag hörde med Husdata om man kan simulera ett larm för att kolla att allt funkar och fick rÃ¥det att bryta en fas. När jag testade detta verkar bara en av faserna användas i normalt driftläge. Jag fick inget larm pÃ¥ de faser som inte användes när jag bröt dessa. Används alla faserna endast vid tillskott? 

3. Någon som har en idé hur man kan skapa ett fingerat larm så vi kan testa att larmfunktionen funkar med sms och e-post?

4. Husdata har möjlighet till larm för "tillskott steg 1" samt "tillskott steg 2" men jag kan inte hitta någon info om detta i manualen för IVT HT+. Någon som vet skillnaden på dessa lägen?
--

Tack på förhand!

Bilder på Flexi-slangar i IVT Greenline HT Plus E11:




« Senast ändrad: 15 december 2020, 17:05:37 av Boilerplate4U »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Du måste vänta till dess att kompressorn startar, för att se verkan av en klippt fas.

Det finns "Summarlarm" också som SMS-funktion i H60.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4

1. När det gäller "Pressostat Låg" tänkte jag rensa Flexi-slangarna som eventuell håller på att proppa igen. Jag undrar om någon kan ge några korta råd för av- och på-montering av dessa? (se bilder)


Flexslangarna pÃ¥ bilden är för värmebäraren och har inte med det aktuella problemet att göra. Blir det stopp i de slangarna  är det högtryckspressostaten som larmar.

Orsaker till lÃ¥gtryckslarm kan vara fel pÃ¥ köldbärarpumpen, igensatt köldbärarfilter, fel pÃ¥ expansionsventilen, igensatt köldmediefilter eller köldmedieläckage. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Du måste vänta till dess att kompressorn startar, för att se verkan av en klippt fas. Det finns "Summarlarm" också som SMS-funktion i H60.
Kompressorn var igång när jag testade att bryta två av faserna. När jag bröt den sista fasen stoppade naturligtvis vp. Man jag såg inget larm eller annan indikation om strömavbrott efter att vp startat upp igen vilket var lite märkligt.

När det gäller H60 har vi aktiverat både "Summarlarm" larm på "Tillskott" efter två timmar (sk fördröjt larm). Om allt fungerar skickas larmen som SMS, e-post samt sparas till online loggen.
« Senast ändrad: 15 december 2020, 23:07:09 av Boilerplate4U »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Märkligt att inte din värmepump löste på motorskyddet, när du plockade en fas.

Du får dra igen smutsfiltret när kompressor går mot radiatorerna. Då får du garanterat ett larm.


Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Orsaker till lågtryckslarm kan vara fel på köldbärarpumpen, igensatt köldbärarfilter, fel på expansionsventilen, igensatt köldmediefilter eller köldmedieläckage.

Stort tack! Ska börja med att kolla de enklare delarna som filter och läckage.

Hittills har vi bara haft ett enda larm som berodde på glapp-kontakt till kompressorn pga kontaktdonet inte var fäst ordentligt och hade börjat skaka loss. Vår BVP har ju ca 18-19 på nacken utan några problem så vi får vara nöja med att det inte varit några större problem ännu men det är inte så konstigt om pumpar och ventiler börjar tackla av nu. Vi får hoppas att de håller ihop över julledigheten i alla fall (om Murphy håller sig borta). Peppar, peppar...


Märkligt att inte din värmepump löste på motorskyddet, när du plockade en fas.
Ja, det tyckte jag också var märkligt. Ska kolla med IVT-supporten om hur designen för motorskydd är tänkt att fungera.

Citera
Du får dra igen smutsfiltret när kompressor går mot radiatorerna. Då får du garanterat ett larm.
Bra tips, tack!
« Senast ändrad: 17 december 2020, 17:24:31 av Boilerplate4U »

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Kort återkoppling:
  • Inget synligt läckage och mÃ¥ttligt (40-50%) smutsigt brinefilter. Skulle det uppstÃ¥ ytterligare larm med jämna mellanrum gissar jag pÃ¥ att pump el expansionsventil hÃ¥ller pÃ¥ att tackla av.

  • Ingen intern logging vid brutna faser, dock noterades strömavbrottet som ett tyst larm. Förväntad Ã¥terkoppling frÃ¥n techsupport nÃ¥gon gÃ¥ng i början pÃ¥ nästa Ã¥r varför motorskyddet inte löste ut som ev kan bero pÃ¥ gammal firmware (Rego 600, firmware 001910)

  • Nedan bilder pÃ¥ aktiverade larminställningar i Husdata Online för "Summalarm", "Tillskott steg 1" (3kW) och "Tillskott steg 2" (6 kW). Tillskott steg 1 larmar efter den varit igÃ¥ng 2 timmar och Tillskott steg 2 efter 30 minuter. Larm via "Logg" betyder att larm-info även sparas pÃ¥ Husdata Online.



1. Husdata Online - Översikt alarm



2. Husdata Online - Summalarm - Logg



3. Husdata Online - Summalarm - SMS och E-post



4. Husdata Online - Tillskott steg 1 - Logg



5. Husdata Online - Tillskott steg 1 - SMS och E-post



6. Husdata Online - Tillskott steg 2 - SMS och E-post


Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Det visade sig att Husdata Online bara skickar med larmkoden vid "Summalarm" dvs det går mao inte att läsa ut i klartext vilken typ av larm det rör sig om.

Bilden nedan visar förklaringar för de olika larmtyperna. Som exempel om man får "Summalarm 6" motsvarar det "Larmstatus no.06, T10 köldbärare in givarfel" (Pressostat låg). Bifogar även hela modbus protokollet jag fick från IVT tech-support för Rego 600 ("Modbus protokoll 5003 v1.4-1-01 2010-05-04.pdf")


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 272
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!