0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har installerat en Buller app från Arbetsmiljöverket som är en bra indikator på ljudet den mäter dB (A)Jag har mätt 1 meter utanför inne delen 1.80 upp med fläkten inställd på auto.Ljudet ska ligga mellan 27-44 dB om jag förstår det rätt måste man mena låg, medel och hög fläkthastighet.Jag mätte över 60 dB på 1 m/1.80 höjd.Provade också mäta från golv till tak på fläkthastighet hög och registrerade på 1.30 höjd över 80 dB.Tycker det verkar för högt!!!
Hur mycket låter det när värmepumpen är avstängd på din APP ?D
Har du framfört ditt klagomål ännu till installatören eller den firma som du köpt värmepumpen av?Om ditt problem är så omfattande som du får det att framstå som, så behöver du inget mätvärde på ljudnivån.En app i en telefon ger inget värde som man kan säga med säkerhet är rätt. Det finns många felkällor där. Största felkällan är att mikrofonen på en telefon är mycket känslig för om det blåser mot den, en riktig bullermätare har en muff över mikrofonen för att göra den mindre känslig för ljud som uppstår av blåst. Framför en värmepumpsinnerdel så blåser det.Jag har testat appen i fråga på våra värmepumpar och den säger att ljudnivån är långt över det verkliga så fort minsta lilla blåst träffar mikrofonen, vilket sannolikt är fallet även för dig.Men om din innerdel verkligen låter så mycket som dina mätvärden anger, så lär det inte vara något problem att reklamera den till installatören eller den du köpt den ifrån och kräva att få den åtgärdad.80 dB(A) är väldigt hög ljudnivå! Så högt att det inte går att prata med någon i närheten av innerdelen i normal samtalsnivå.Hade du inte en IVT Nordic Inverter 12 KHR-N tidigare? Hur lät den i jämförelse?
80db. Låter väldigt skumt är risk för hörselskador. Skulle nog göra om den mätningen för 80db är ju jämförbart med att sitta på motorvägen i rusningstrafik. Se till att microfonen är riktad från vinden vindbrus/blåst i den ger kraftigt förvrängda mätvärden.