0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Har just installerat en Toshiba Daisekai, och har problem med för torr luft. Hade redan innan installationen torr luft i huset men ingen mätare men nu efter att jag installerat luftvärmepumpen har jag också skaffat luftfuktighetsmätare och den mäter från 25% -98%, och nu ligger fuktigheten under 25%. Finns det nån som har några förslag på åtgärder som man kan vidta för att öka luftfuktigheten?
Vi har aldrig haft så torr luft i huset som nu när jag har en L/L VP installerad och vattencirkulationen i radiatorerna är avstängd.I huset har vi bott i 12 år och denna vinter sticker inte ut som någon extremt kall vinter i den tidsperioden.Jag kan inte förklara varför luftfuktigheten sjunkit, det bara är ett faktum.Enda teorin jag har är en parallell man kan dra till elelement. Dessa lär torka luften för att de är så heta (fattar inte hur det går till och det stör mig till max). Och luften från L/L VPn är bra mycket varmare än den luft som lämnade mina nu avstängda radiatorer. Samband?
I mitt föräldrahem (med samma innertemp år efter år) har jag aldrig någonsin sett breda glipor i det gamla hederliga parkettgolvet... förräns nu senaste månaden. :-[Så vänta lite med att skylla bara på era LL-pumpar.
Oljefyllda radiatorerDen oljefyllda panelen ger den vattenburna värmens fördelar rent miljömässigt, då inomhusklimatet anses bli bättre än med en konventionell elpanel. I allmänhet blir inte luften lika torr utan upplevs som behagligare.
Oljan gör att radiatorn snabbt lagrar en behaglig värme utan att beröva luften dess naturliga egenskaper. Därigenom besväras Ni ej av torr luft förorsakad av radiatorn.
Någon fysisk förklaring att det skulle försvinna vatten bara för att ett element/VP har en viss utformning kan ju inte finnas.