0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad får du för felkoder, inte behöver du byta modul, vad är det för lat kyltekniker som varit dit? Om kompressorn är trasig, byter man kompressor expansionsventil och torkfilter.
Kompressorn är en enhet som ej går att dela eller att öppna. Men det är el-delen som skjuter säkringar. Då gör man en vanlig test av motorn. Om de strömmar som du mätt upp gäller enbart kompressorn, ej hela värmepumpen, är 3,4, 3,6 och 4.0 en oroande stor skillnad i strömförbrukning mellan faser för en motor. En elektriker hade gått vidare och kollat att det är 400 volt på samtliga faser in till kompressorn, så att ingen plint, mjukstart eller kontaktor spökar. Han hade därefter och gjort en mätning med riktig lågohmsmeter för att kolla lindningarnas resistans är lika samt ev. utfört en isolationsmätning med en Megger, max 500V. Skillnad mellan faser uppstår mestadels p.g.a. isolationsfel i motorns lindning. Hade belastningen ökat genom nypning och liknande hade strömmen ökat symmetriskt. Har du mjukstart? då är det viktigt att mäta att spänningsfallet för varje fas under drift, mätt mellan ingående fas och utgående fas på mjukstarten skall vara 0 volt. Två av de tre faserna passerar mjukstarten. Om mjukstarten ej fungerar korrekt blir det asymmetri i strömmarna, och motorskydd/ säkringar löser ut.Så svaret på din fråga, du kan inte göra mycket annat än att kolla att eventuell mjukstart inte är felkällan.
Maskinen har mjukstart men vet inte hur man kollar den. Man kan ladda ner installatörs manual och elschema från Nibe där kan man se vart det sitter om man är kunnig inom el. Du kör inte loggning på vp så man kan se i loggen hur den går eller gick. Hur länge går den nu innan säkringen brinner ? Om dom tar 32000 kr för att kompressor och torkfilter kan du ju kolla upp vad hela kylmodulen kostar går snabbt att byta och enkelt byta själv om du är lite händig.
jag får det till ca 21000 ink moms då är det räknat med 8 timmar arbete, men inte ny gas. ny kompr, expvent, och torkfilter + arb och lite förbrukningsmaterial.
De sa 31 ink åka 2mil till mig ta ur modulen, tillbaka till verkstad byta kompressor, ventil och torkfilter, hem till mig igen och driftsätta.
Man bör ju ha en manometer inkopplad och se vilka tryck den jobbar med, vad är det som diffar 1,7 i temperatur, är det köldbäraren eller värmebäraren? Det beror på hur mycket köldmedia som läckt ut, men börjar det bli så pass mycket att den inte orkar ta energi ur borran, så brukar den ganska snart larma på lågtryck. Ser att du hade en årsm 2011, vi har bytt många värmeväxlare för varma sidan på dessa, men då blir det att den larmar på lp, för att gasen läckt ut.Du kan ha ventilfel i din kompressor, som gör att den till slut går varm och nyper, eller något.