0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag har installerat en F2120 och en VVM S320 rätt nyligen. Jag har fått en drös med larm om avfrostning de senaste dagarna och då är det några plusgrader ute. Någon som har någon idé om vad jag kan göra?
Det var ingen dum fråga. Avfrostningsfel står det på vissa och Avfrostning på andra.Elpatronen kopplas förövrigt på ofta tycker jag, vilket den inte gjort tidigare. Jag vet inte om det är något samband.
Ni är inte ensamma om detta problem. Problemet uppkom efter senaste mjukvaruuppdateringen.Finns ett flertal trådar om samma problem:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72949.0https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73342.0https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=73292.0Har själv detta problem att den isar igen vid kallt väder. Man får misslyckad avfrostning, återkommande säkerhetsavfrostning o.s.v. Pumpen går sedan på elpatron tills den tinar upp efter något/några dygn. Man kan även ta fram slangen och tina upp den själv, men blir lite tröttsamt i längden.Nibe skyller ifrån sig och säger att flödet är för lågt. Har rensat både smutsfiltret, luftat överallt och kontrollerat flödet men avhjälper inte problemet. Haft Nibe tekniker hemma, han skyllde på att jag hade för varmt inne (hade ca. 21 grader) så han drog ner kurvan så det blev 17-18 grader inomhus istället. Löste självklart inte problemet utan jag blev bara några tusenlappar fattigare.Nibe rycker bara på axlarna åt problemet och hävdar att det inte är deras bord utan det beror på att flödet är för lågt.Nibes tekniker har inte några fler förslag på vad man kan göra åt det. Ni som har reklamationsrätten kvar rekommenderar jag att utnyttja denna och byta till annat märke. För min del är en sak helt säkert, kommer aldrig någonsin köpa Nibe fler gånger. Är inte första gången som Nibes prylar strular. Förra året gick jag på elpatron halva vintersäsongen för det tog 2 månader för Nibe att inse att ett kretskort var fel på. När den bara var några månader gammal så gick en ventil sönder, löstes dock ganska fort.Om inte Nibe får upp ögonen för problemet och löser det med ny mjukvaruuppdatering så är det enda som återstår för mig att bita i det sura äpplet, inse att man gjort en usel investering och byta till någon värmepump som fungerar.
Om du funderar på köpa helt nytt system så skulle jag säga testa köp en volymtank, utjämningskärl. Kan vara en gammal 22 mm-ansluten varmvattenberedare. Eller något helt nytt som Nibe UKV. Om du har plats förstås.Den kan du behålla även efter Nibe-perioden. Jag har svårt för att tro att pumpen inte börjar fungera med en sådan inkoppling med nuvarande mjukvara.Har ni testat trycka in äldre uppdatering? För 3-4 år sedan funkade de perfekt vad jag förstått det som, men lär väl legat på gränsen till sönderfrysning bakom kulisserna med tanke på hur tilltagen uppdateringen var. Håll cirkulationspumpen hellre för hög än för låg, öppna termostater.
Kan mycket väl vara så att det är för lite vatten i systemet. Huset är enbart drygt 100kvm så kan vara värt att pröva med större vattenvolym. Vet inte varför avfrostning behöver såna enorma mängder vatten för att lyckas sedan den senaste uppdateringen. Har ju inte varit några avfrostningsproblem tidigare år.Byter jag system, vilket förutsätter att jag hittar någon köpare för min VVM+F2120, kommer det bli något som inte kräver avfrostning, bergvärme/jordvärme. Lätt att vara efterklok.Om jag hade tillgång till den äldre mjukvaran till värmepumpen så hade jag tryckt in den direkt för då skulle jag inte haft detta problem, men har inte hittat den någonstans och Nibe vägrar ge ut den. Har du den så är jag evigt tacksam.