0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, inte blev vi mycket klokare av att plocka isär maskinen... men det blir ju kul att plocka ihop den igen i alla fall För övrigt ser den ut som en trevlig maskin med fina detaljer som välkomnar utmaningen med den svenska vintern! Dammsugaren väsnas lite grann, dock mest vid utblåset, men inte så att det stör. Helhetsintrycket är mycket gott!
Ja, jag menar utomhus (även om det inte var utomhus just i detta testet). Det är inget högt decibelvärde, men det kan nog gå en på nerverna om man lyssnar lite för länge, men den risken är försumbar eftersom den inte dammsuger konstant. Det låter ungefär som en fet husfluga instängd i en tom PET-flaska (jag vet inte vad jag fick liknelsen ifrån, men jag tror att det stämmer in ganska hyfsat med ljudet). På några meters avstånd hörs det knappt.Övrigt värdelöst vetande är att dammsugarslangen är c:a 1,5 meter och kan förlängas till max 5 meter.
Det stämmer, det är ett löstagbart avslut på ventilationsslangen med en liten flärp för att hindra insekter, småfåglar, Renault Clio, etc. från att komma in i slangen.En sak som EKEB har men AC-Robot saknar är trågvärme, så identiskt jämförbar är den inte - men det är inte svårt för den att bli.Ventilationsslangen bör som du säger följa med rörkanalen, men allt är ju förstås möjligt om man inte är känslig med estetiken
Nejdå, vevhusvärmare finns - och isoleringsmatta runt kompressorn - och elektronisk expansionsventil! Jag menade för isbildningen i bottentråget...
För att återgå lite till ursprungsfrågan, EKEB har alltså scrollkompressor plus s.k. elektronisk expansionsventil. Tillförlitligheten ser jag som mycket avgörande för mitt val. Jag antar att denna ventil med sina kringkretsar är en beaktansvärd felkälla jämfört med kapillärrör som det knappast kan bli fel på. Är detta en befogad oro? Om det skulle bli fel, fastnar den då i ett läge där pumpen fortfarande fungerar drägligt om än inte optimalt och tillåter i så fall styrlogiken fortsatt drift? Hur stor är risken för läckage i denna ventil så kylmediat förloras?
Citat från: Marta skrivet 22 april 2006, 16:43:35För att återgå lite till ursprungsfrågan, EKEB har alltså scrollkompressor plus s.k. elektronisk expansionsventil. Tillförlitligheten ser jag som mycket avgörande för mitt val. Jag antar att denna ventil med sina kringkretsar är en beaktansvärd felkälla jämfört med kapillärrör som det knappast kan bli fel på. Är detta en befogad oro? Om det skulle bli fel, fastnar den då i ett läge där pumpen fortfarande fungerar drägligt om än inte optimalt och tillåter i så fall styrlogiken fortsatt drift? Hur stor är risken för läckage i denna ventil så kylmediat förloras?Helt riktigt är elektronisk expansionsventil en viss risk! den kan nämligen sluta att fungera och då ställa sig fullt öppen, resultatet då är att kompressorn havererar. Ett kappilärrör är väldigt driftsäkert men är begränsat i sin funktion när det gäller värmepumpar.Den elektroniska expansionsventilen kan arbeta med överhettningar på bara ca 3 grader konstant medan en fast strypning ger antingen för mycket eller för lite köldmedium till förångaren beroende på tryck mm.Skillnader på effektivitet kan vara betydelsefull vid copmätning men några stora pengar årligen i skillnad är det inte fråga om.