0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad för märkbara fördelar får jag genom attväja den dyrare E9EKEB framför den billigare E9DKE? Jag är främst intresserad av att avfrostningen verkligen fungerar snabbt och effektivt, samt att det är en hållbar maskin som inte går söder i första taget.Jag bor i Landskronatrakten (västra Skåne) och det är ofta sådant väder som befrämjar frostbildning. Annars är det sällan riktigt svinkallt. Huset är 1½-plans med 50m2 yttermått. En 4.5kW Gester Air som följde med husköpet fungerade fint en vinter, men har nu lagt av. Dålig värme och frostar igen totalt utan att försöka avfrosta. Fundera på en E 12 nästan samma pris men mer KW & montera den på mark stativ ( vibbrationer )Då klarar du dig nog långt en Skåne vinterEller en Fujitsu 9 6 KW för 15,000 monterat & klartDu har liten kåk 50 m2Tänk stort en inverter blir alldrig för stor och hållbar heten = tur & otur Japanskt inverter med 410 gas = bra kvalite men även solen har fläckar = otur Kjell
E12 har dessutom betydligt sämre COP på ca 3.8 mot E9's 4.3.
Vad för märkbara fördelar får jag genom attväja den dyrare E9EKEB framför den billigare E9DKE? Jag är främst intresserad av att avfrostningen verkligen fungerar snabbt och effektivt, samt att det är en hållbar maskin som inte går söder i första taget.
- E-DKE- serien: velutprøvd og velfungerende teknologi, men finnes kanskje bedre vp fra panasonic? Er det forskjelling modeller av DKE? Tenker på DKEW, DKE Nordic (You name it), Hva er forskjellen? Har noen Scroll og noen rotasjonskompressor, eller det det samme på alle?
Bosse,XE9/12EKE har en rotationskompressor om jag inte minns fel ?E9/12EKEB har e-scroll.HälsTomas
Japp, minnet var det inget fel på (inte denna gång i alla fall...) Bifogar klipp från båda servicemanualerna från Panasonic.HälsTomas