0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
igentligen har du väll ingen nytta av att veta dess värden ? ellerta en kurva & mät inomhus tempen har du konstant temp oavsett utomhus temp (när solen inte lyser) så har du rätt kurva.
Hej, jag funderade själv på detta runt vilken kurva som är smartast.Det jag gjorde var att knappa in dessa värden för +10 och -20 och sedan producera en graf i Excel genom att justera skalan. Du kanske kan använda dessa. Värdena är en grafisk bedömning från manualen och inte riktiga siffror från min VP. Skillnaden är dock hårfin skulle jag säga. För mig ledde detta till att jag till slut "optimerat" min VP genom att välja kurva 9 med ratten på -1.
Det absolut viktigaste runt detta tema är att det är ordentligt kallt ute när du testar kurvan. Runt 0:an och några plusgrader funkar de flesta kurvor om jag överdriver lite.
Det borde finnas lite mer exakt vad viss ute temp ska ge för framledningstemp b00king i minusgrader.
Kurvan är för brant, prova kurva 8 och höj ett snäpp på ratten.Systemet är trögt så testa några dagar. Vårsolen är farlig för denna test.Titta på kurvorna i manualen så förstår du hur det funkar.
det är bra att antäckna vad man har för börvädre vid en speciell ute temp då man vet att inne tämpen är rätt. detta värde kan man andvända sig av när man byter kurva & skruvar in finjusteringen.jag tar några värden ur luften.säg att du har kurva 10det är -10 ute bärvärdet ligger på +45 grader & du har +21 inne Thumbsupsen blir det +5 ute & du får bara +20 inne då kan du byta kurva till kurva 9 & höja finjusteringen, men hur mycke?om du har tur så är det -10 på natten igen & du vet ju att börvärdet så ska vara +45, så det är bara att vrida finjusteringen tills det står 45 på börvärdet (förutsatt att du hadde -10 ute)du fatter prinsipen, antäckna så mycke som möjligt.jag har småjusterat i drugt ett år, men nu är jag nog nöjd
Om man tänker sig i driftstimmar på typ ett år, vad kan en sån ändring medföra, mer, mindre eller marginell förändring?
Min erfarenhet är att kurvan som man får rekommenderad är ganska bra, +/- 1 skulle jag säga, sen får man skruva sig fram på ratten.