Har då införskaffat en ny värmeanläggning, blev en CTC Ecoair 622m samt en EcoZenith i550 Pro, med en oljepanna som spets. Pumpen värmer övre samt undre tank, orkar inte pumpen så startar övre elpatron, räcker inte detta till så startar även oljepannan. Alla radiatorer är helt öppna i de utrymmen vi nyttjar, helt stängda i källare samt gästrum. Bra värme i huset.
Anläggningen funkar bra när inget VV-behov finns samt ute-temperaturen är konstant eller stigande.
Tex: Framledningstemp 38, börvärde 38, retur 36. Undre tanks temp är 38, börvärde 42. I detta exempel blir framledningstempen extremt jämn och pumpen går på låg "effekt".
Problemet i detta fall är när ett VV-behov finns. Det som händer är följande, pumpen börjar värma den övre tanken, kanske tar 5-8 minuter, under tiden faller tempen i den undre tanken, shunten öppnar och framledningstempen samt den undre tankens temp blir lägre än framledningens börvärde (fördröjd shunt nedräkning börjar). Sker detta kommer pumpen köra upp värmen till den undre tankens börvärde och stanna. Spelar ingen roll att pannan närmar sig den undre tankens börvärde eller att framledningstempen ligger 2-3 grader över sitt börvärdet, snarare ökar pumpen effekten ju närmare den kommer den nedre tankens börvärde. Resultatet blir en ojämn framledningstemp samt att pumpen stannar.
Först trodde jag att det berodde på att för lite volym i systemet, men förloppet kan ibland ta lång tid (30-40 minuter) och man tycker ju att den borde känna av att den borde dra ner på effekten efter ett tag, inte öka. Differensen blir ju ganska stor mellan framledningstempen och returen i exemplet ovan, kan bli att returen är 36 och framledningen 42. Vet inte om det är detta som gör att pumpen bara köttar på...
Är ju ny på detta med värmepumpar och vet inte om beteendet är underligt. Just nu har jag kanske 10 st av dessa "körningar" per dygn, jag hade ju helst sätt att tempen blev mer stabil i systemet.
Ser inte heller direkt vilka inställningar som kommer påverka beteendet. Vad göra?