Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Instabil framlednings temp med många(?) start/stopp som följd.  (läst 895 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ankangul

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har då införskaffat en ny värmeanläggning, blev en CTC Ecoair 622m samt en EcoZenith i550 Pro, med en oljepanna som spets. Pumpen värmer övre samt undre tank, orkar inte pumpen så startar övre elpatron, räcker inte detta till så startar även oljepannan. Alla radiatorer är helt öppna i de utrymmen vi nyttjar, helt stängda i källare samt gästrum. Bra värme i huset.

Anläggningen funkar bra när inget VV-behov finns samt ute-temperaturen är konstant eller stigande.

Tex: Framledningstemp 38, börvärde 38, retur 36. Undre tanks temp är 38, börvärde 42. I detta exempel blir framledningstempen extremt jämn och pumpen går på låg "effekt".

Problemet i detta fall är när ett VV-behov finns. Det som händer är följande, pumpen börjar värma den övre tanken, kanske tar 5-8 minuter, under tiden faller tempen i den undre tanken, shunten öppnar och framledningstempen samt den undre tankens temp blir lägre än framledningens börvärde (fördröjd shunt nedräkning börjar). Sker detta kommer pumpen köra upp värmen till den undre tankens börvärde och stanna. Spelar ingen roll att pannan närmar sig den undre tankens börvärde eller att  framledningstempen ligger 2-3 grader över sitt börvärdet, snarare ökar pumpen effekten ju närmare den kommer den nedre tankens börvärde. Resultatet blir en ojämn framledningstemp samt att pumpen stannar.

Först trodde jag att det berodde på att för lite volym i systemet, men förloppet kan ibland ta lång tid (30-40 minuter) och man tycker ju att den borde känna av att den borde dra ner på effekten efter ett tag, inte öka. Differensen blir ju ganska stor mellan framledningstempen och returen i exemplet ovan, kan bli att returen är 36 och framledningen 42. Vet inte om det är detta som gör att pumpen bara köttar på...

Är ju ny på detta med värmepumpar och vet inte om beteendet är underligt. Just nu har jag kanske 10 st av dessa "körningar" per dygn, jag hade ju helst sätt att tempen blev mer stabil i systemet.

Ser inte heller direkt vilka inställningar som kommer påverka beteendet. Vad göra?  ::)
« Senast ändrad: 24 november 2020, 12:33:40 av Ankangul »

Utloggad Ankangul

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
SV: Instabil framlednings temp med många(?) start/stopp som följd.
« Svar #1 skrivet: 27 november 2020, 14:36:35 »
Nu har jag suttit framför anläggningen åtskilliga timmar.

Systemet funkar kanon så länge inte börvärdet på framledningen blir > 38. Blir framledningen börvärde större än 38 blir
pumpen en ON/OFF burk. Den jobbar hela vägen upp till undertankens börvärde och stannar. Kan ta allt från 40-90 minuter, drar inte märkbart ner på effekten till VP när den närmar sig börvärdet. Ju varmare den undre tanken blir ju mer stänger shunten vilket gör att tempen i den undre tanken stiger snabbare ju närmare börvärdet man hamnar.

Har ökat start/stopp diffen för den undre tanken till 8 grader, tanken var här att systemet skulle ha mer tid på sig att anpassa sig att den närmar sig undertankens börtid, kan konstatera att efter 2 dagar så gör det ingen skillnad, den kör hela vägen till börvärdet och stannar.

Några förslag vad som kan göras?

Utloggad Minkhe

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
SV: Instabil framlednings temp med många(?) start/stopp som följd.
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2021, 15:25:35 »
Hej !

ser att du har installerat samma anläggning som vi gjorde våren 2020. Vi bor i norra Dalarna och har naturligtvis en bra mycket högre förbrukning än er som bor i de södra delarna av Sverige. Vi förbrukar idag ca 40kW/dygn sommartid till 200kW/dygn vintertid och från ca -20 grader går pumpen in i blockerat läge och övergår till värmning med båda elpatronerna.

Vi har haft en del startproblem detta året men överlag fungerar pumpen bra även om jag hade hoppats på en betydligt lägre förbrukning. Vi kan ha en momentan energiförbrukning upp mot 12kW med stömpeakar upp mot 28amp utan att elpatronerna har aktiverats

Jag har börjat installera givare för logg av temperaturer och samt energiförbrukning i huset och tänkt nu börja kontrollera verkningsgraden på pumpen dvs mäta temp in/ut, varvtal och utetemp för att se om jag verkligen får ut den effekt som databladet säger.

Är du fullt tillfreds med din anläggning nu ? Fungerar allt enligt plan och hur kan din momentana förbrukning och strömåtgång se ut i olika driftsfall ?

Intressant om vi kan utbyta lite erfarenheter längs vägen med tanke på att vi har exakt samma anläggningar.

Hörs /John

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?