0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svar Nej. NIBE F470 har ett tilluftsbatteri för att förvärma tilluften för ökad komfort och klarar inte att värma ett hus (möjligen passivhus?). För att värma ett hus med luft behövs ett separat luftvärmeaggregat som jobbar med både uteluft och cirkulationsluft och ett extra stort flöde av tilluft ut till de olika rummen. F470 ger också värme till vattenburna radiatorer och/eller golvvärme som värmer huset.
TA400 saknar cirkulationsluft vad jag minns. NIBE rekommenderar F370 plus luftvärmeaggregatet Alig VB250L om man vill värma huset med hjälp av luft men det kräver då också större/grövre tilluftskanaler.Ser att NIBE rekommenderar F470 som det minst dåliga alternativet vid byte från ES 270 + TA400 med elradiatorer. Om elradiatorerna är sedan -86 bör de nog bytas ut till nya med bl.a. bättre styrning. Kanske värt att konvertera huset till vattenburna radiatorer eller golvvärme?
Ok det var bra att du har en offert på konvertering, det är ganska mycket pengar det handlar om. Men elradiatorerna behöver också bytas någon gång så det kostar det med. Er elförbrukningen är klart lägre än jag trodde så där kan man nog inte spara mer än ett par tusen kWh per år. Luftluftvärmepumpen gör ett bra jobb och de kostar inte särskilt mycket.
Om de idag med den uppvärmningsform som redovisats klarar sig på bara 12000 kWh/år totalt inklusive hushållsel, trots användning av både tilluftsbatteri och elradiatorer för uppvärmning, så borde de väl ändå kunna sänka bra mycket mer än ett par tusen kWh om huset konverteras bort helt från beroendet av direktverkande el?Huset är ju inte jättestort (jämfört med vårt) och jag antar att det är hyfsat väl isolerat med tanke på förbrukningen.Om vi i Sundsvall lyckas driva ett betydligt större hur med enbart värme från Luft-luft värmepumpar på under 10000 kWh total förbrukning med EL-VVB, så borde ett så pass mycket mindre hus kunna komma ned gott och väl under 9000 kWh med vattenburet, luft/vatten värmepump och FTX tycker jag. Kanske missar jag något.Undrar just hur mycket värme ni måste köra på elementen och tilluftsbatteriet idag.
Vent 402 har bara en mindre kompressor såsom i traditionella frånluftsvärmepumpar (likt ES 270) och ger en energibesparing på den nivån. IVT 840/860 är däremot av den "nya" generationen med kraftigare kompressor och samma klass som F750. Finns också tilluftsaggregat till 840/860.