Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud i EcoZenith i250  (läst 1072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikael471

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud i EcoZenith i250
« skrivet: 20 november 2020, 08:31:42 »
Hej!

Jag har sen en tid tillbaka problem med oljud ifrån min EcoZenith i250. Det är ett vibrerande/skorrande ljud.

i250'n står i källaren men oljudet hörs minst lika bra på mellanvåningen i huset. Antagligen sprider sig vibrationerna via rören som är upphängda i källartaket. Oljudet kommer och går. Jag försöker skapa mig en uppfattning om det finns något mönster men har inte bilden klar ännu. Möjligtvis är uppstår oljudet när shuntventilen bara är lite öppen. Men det är väldigt lite som skiljer mellan ojud och inte ojud i så fall. Jag håller även på att kartlägga driftvärdena för att se om det finns något mönster där.

När oljudet börjar så ökar det gradvis men när det upphör så försvinner det mer eller mindre tvärt.

Radiatorsystemet är avluftat.
Även cirkulationspumpen (Wilo Yonos Para GT25/6-RKC-M) har jag försökt att avlufta (genom att växla mellan olika hastigheter). Men cirkulationspumpen bör inte vara problemet eftersom oljudet inte upphörde när jag testade att kopplade ur den helt (drog ur kabeln).
Jag har även provat att avlufta själva pannan. Men där kom vatten direkt när jag lättade på skruven.

Trycket i värmepannan ligger på ca 1.2 bar. Men sedan jag började felsöka problemet har jag behövt fylla på vatten i pannan ett par gånger för att hålla trycket på den nivån. Från "början" låg trycket på 0.7-0.8 bar.

Någon som har en idé på vad som kan vara orsaken till oljudet?



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud i EcoZenith i250
« Svar #1 skrivet: 20 november 2020, 08:42:47 »
Gissar på laddpumpen om ljudet upphör tvärt.
Prova att lufta EcoAir ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mikael471

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud i EcoZenith i250
« Svar #2 skrivet: 20 november 2020, 09:17:53 »
Gissar på laddpumpen om ljudet upphör tvärt.
Prova att lufta EcoAir ute?

Nej, EcoAir'en har jag inte luftat. Jag fÃ¥r prova  det senare idag.
När jag kollade dritftinfon för EcoAir'en (via displayen på i250) var laddpumpen "Till" (25%) både vid oljud och när det är tyst. Men jag upptäckte att strax efter att oljudet försvann så dök temperaturen på VP in/ut. Och omvänt när oljudet återkom. Då ökade VP in/ut strax efter. Så oljudet verkar ju vara kopplat till EcoAir'en på något sätt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Oljud i EcoZenith i250
« Svar #3 skrivet: 20 november 2020, 12:51:59 »
Finns det inte två pumpar, har du testar rycka ur den andra? Låt ingen av dem vara urkopplad mer än 10 sekunder när utedelen går.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud i EcoZenith i250
« Svar #4 skrivet: 20 november 2020, 14:22:01 »
Nej, EcoAir'en har jag inte luftat. Jag fÃ¥r prova  det senare idag.
När jag kollade dritftinfon för EcoAir'en (via displayen på i250) var laddpumpen "Till" (25%) både vid oljud och när det är tyst. Men jag upptäckte att strax efter att oljudet försvann så dök temperaturen på VP in/ut. Och omvänt när oljudet återkom. Då ökade VP in/ut strax efter. Så oljudet verkar ju vara kopplat till EcoAir'en på något sätt.

Då är det kompressorn eller fläkten.
Normalt går laddpumpen samtidigt med kompressorn, men den kanske går en stund extra efter att kompressorn stoppar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!