0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gå in i servicemenyn, och ändra Dut. Flödesinställningar tro jag det heter, välj egen, delta 7 och dut till +20, testa det.Meny 5.1.14 - flödesinst. klimatsystemförinst.Inställningsområde: radiator, golvvärme, rad. +golvvärme, DUT °CFabriksinställning: radiatorInställningsområde DUT: -40,0 – 20,0 °CFabriksinställning DUT: -18,0 °Cegen inst.Inställningsområde dT vid DUT: 0,0 – 25,0Fabriksinställning dT vid DUT: 10,0Inställningsområde DUT: -40,0 – 20,0 °CFabriksinställning DUT: -18,0 °CHär ställer du in vilken typ av värmedistributionssystemvärmebärarpumpen (GP1) arbetar mot.dT vid DUT är skillnaden i grader mellan fram- och re-turledningstemperatur vid dimensionerande utetem-peratur.
Verkar bra att det värmer , du måste nog ha mer flöde för att det ska bli varmt. Öka lite i taget på minfarten tills är nöjd och stanna där. Det kan ta ett dygn mellan justeringarna , systemet måste balansera sig.
Jag satte mig ned och läste vartenda inlägg du har gjort i sträck för att samla den information du har gett, utan att läsa svar. Du har nu 45C ut och 40C på retur, och då är värmepumpens circulationspump nöjd. Men du tycker den går långsamt, vilket jag håller med om.Men det pumpen ej vet är hur du erhållit 40C på returen. Kanske går det ut 45C, men från radiatorerna kommer det tillbaks 44C som späs ut med 25C vatten från golvvärmen, så att summan blir 40C. Förslag, känn på returledningar från radiatorer och golvvärme, för att kontrollera ifall mina teorier stämmer. Det skall definitivt vara en tydligt kännbar skillnad på vatten till och från radiatorerna.
Vill backa upp vad DonPablo säger:Vi tar ett exempel, ett element som är 600 x 1200mm och avgiven effekt vid Dt 30.Ditt element avger då 387 WEtt motsvarande dubbelt med konvektorplåt mellan avger 1028 W. Ett motsvarande enkelt med konvektorplåt avger 620 W. Då blir det även lättare för värmepumpens cirkulationspump att reglera Dt om "kylaren" i ditt system har bättre kapacitet för att undvika kortslutning. (Effektsiffror hämtad från Rinkaby Rörs katalog. )Min diskussion om hur svårt det är att ställa en sådan ventil som du har grundar sig på egen erfarenhet. Jag hade ett element med grova rör nära pannan som kortslöt systemet och behövde jobba med att justera en sådan ventil du har för att hitta rätt flöde. Vi snackar om delar av mm på ventilens spindel.
Om du har 1 rörsystem så förklarar det "allt" eller är det Hasberg som har det i sitt system?
Jag har ju kommit efter lite i tråden men har ingen golvvärme, därför har jag inte så mycket att komma med.OBS! TS skriver i första inlägget att han har 2-rörssystem.(Det är jag som har enrörssystem)
OK har du varmt och skönt ? TS måste få till ett ökat flöde ( fart på vattnet ) så det går runt. Gasa på cirkpumpen till max och avvakta 1 dygn om det blir bättre