0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En grej att kolla först är om flödena är hyfsat balanserade?Gå över och känn på alla radiatorer att de är ljumma nertill?Ibland kan golvvärme typ "stjäla" hela flödet så att vattnet i radiatorerna nästan står stilla, eller rör sig ytters långsamt.I så fall måste du strypa flödet på golvvärmens primärsidan så att radiatorerna får bättre flöde (och golvvärmen lite mindre primärflöde).Jag skulle rekommendera att flödesinställningen är Radiatorer, eller eventuellt Golvvärme.Undvik Rad + golv inställningen, den ger oftast för dåligt flödet.
kurva 9+1 tycker jag låter högt, det gör en fruktansvärd skillnad att få dit 2 eller 3 radiga element med konvektorplåt emellan. Jag själv har 2 radiga element med plåt mellan, och har kurva 5-1 i Norrbotten. Det går att köra högre temp i framledning, men då brukar man få dra ner så du har ett högre delta, för att värmen ska kunna avges.
Du kan nog inte få loggar ur masin, om du inte loggat den med usb hela tiden, om det inte loggas typ i uplink
Dags att komma med lite mer exakta siffror på vad du har.Hur stort är huset? när är det byggt? Isolering ? Mjukvaruversion ? en LOG, med mera med mera.Tittade nu i min VP: utetemp. 10° C, Framledn. 35,9° C, Retur 31,9° C just nu.Värmebärarpump GP1 59 %, Driftläge: Auto, Kurva just nu 8+2.På vintern vid – 20° C får jag köra ut ca 60° C, Kurva 10, (Tillsats block. alla 3 år)Radiatorer i originalskick sen oljepannan, enrörssystem, fönsteryta 14,2 m²,resten syns nere i min profil/signatur.Jag tror också på ”Smurfens” och ”Carl Ns” förklaringar med golvvärmen.
Jag förstår inte varför du hänger upp dig på att din cirkpump bara går 20% av max . Du har ju ett lågt delta och behöver inte mer --än: Det finns två sätt att öka deltat a) Sänka cirkpumpen ytterligare ......om du ökar varvtalet minskar deltatb) du har säkert ett alltför högt flöde nånstans som s.a.s kortsluter stora delar av din cirkulation. Du tror själv på golvvärmen.Det ochså skulle kunna vara så att alla dina radiatorer är otillräckligt strypta .Som du var inne på så är väl det troligaste golvärmen -börja med att strypa den. Skaffa en IR termometer och sätt bred svart eltape på alla mätpunkter. Du kan tex mäta i ovankant och nedankant på alla radiatorer och se till att du har 4-6 C över dem. Det finns som regel en ventil på returen i underkant.OM det inte hjälper så är det nog dax för flerradiga radiatorer här och där eller en fläktkonvektor.