0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har varit lite luddig med orsaken till varför jag undersöker det här.Länge orkade vpn inte med högre framledning än ca 39-40 innan den började spetsa. Till slut upptäckte jag att installatören, som måste varit fullare än jag, misslyckats med att montera temperaturgivarna. Alla. När jag väl gjort det korrekt sköter den sig betydligt bättre. Men jag upptäckte också den skumma temperaturdifferensen vid höga framledningstemperaturer. Om flödet har fel riktning borde detta sänka anläggningens effektivitet och det går ju inte för sig. Men jag är powerpointingenjör och har svårt att avgöra om jag är ute och cyklar eller ej.
Det är liksom en kortslutning i systemet CP total ska trycka flödet totalt för allt och inte som nu få en sugande verkan på GV . Flödet tappar fart i GV-delen
Vilken kurva körs på värmesystem 1?Angående flödet på ditt golvvärmesystem. Flödesriktningen som du är orolig för är inget problemet överhuvudtaget i ditt fall och temperaturerna du ser är fullt naturlig i och med din höga framlednings temperatur.
Krets 1 kör kurva 50, krets 2 kurva 40.På bilderna har jag provocerat fram extra hög framledning dock.Vilka temperaturer är naturliga? Det jag ser som en indikation på dåligt flöde är ju temperaturdifferensen vid T-röret på stigaren.
Kollade i manualen och där sitter CP1 efter T-rör till krets 2. Hur trycksätts tanken i vpn egentligen? Vad bestämmer flödet från vpn?
Kollade i manualen och där sitter CP1 efter T-rör till krets 2. Jepp kanske det , men tänk själv på att CP-Rad suger åt sig massor av vatten och går den då fort så blir det nästan som ett vakum före denHur trycksätts tanken i vpn egentligen? Vad bestämmer flödet från vpn?
Med eller utan rumsgivare aktiverad i styrningen? Temperaturdiffen kan variera lite olika beroende på golvvärmesystemets tröghet och utomhustemperaturen.
Systemtrycket finns alltid oavsett hur många raddar eller GV du har , tänkte på en sak, sitter det en CP i VP med så skruva upp farten på den så övriga delar får ordentligt med flöde, det alltid problem med för många pumpar . Invärtes i system kan det bli lite lustiga flöden och framkalla något som vi säger är kortis på flödet. Sitter det en CP i VP så behövs inte den Rad-pumpen, för att den ska klara ett X-antal raddar och annat utan hjälp av ytterligare pump och gör det normalt med. Däremot om det finns ett GV extra påkopplat så behöver den ett eget system Shunt/pump då det är ett lågtempsystem som ska lägre temp än raddarna, VP ställs in tempmässigt för raddarna och levererar efter utetempen och då blir den högre än vad GV behöver.
Kör med rumsgivare på kretsen men det borde väl inte spela någon roll?
Är det ingen som köper min teori att returen har för högt tryck? :-)
Givetvis ska du normalt köra med rumsgivaren aktiverad men den kan göra att använder en högre inställd värmekurva.Om du inte redan har gjort det så bör du göra en grundinställning av kurvan utan inomhusgivaren inkopplad.Nej!
Är det meningsfullt att testa golvvärmekonfigurationen på shunten istället för radiator?
Nej du behöver inte koppla om shunten. Hur mycket golvvärme har du ? ( m2 )