0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Se de längsgående sträcken, på plastgrejen i mitten. "loträt" linje. Där är pilen var "blockeringen" ligger.Bifogat två bilder. Använd den med radiator på.Den andra varianten tror jag bara fungerar bra om man har 100% golvvärme och får alltid möjlighet att kunna skicka vidare värmen utan att ta upp något. Borde kunna gå baklänges i ditt fall. Så var den kopplad om du drog ut donet vridet max moturs.
Är du verkligen säker på att han ska använda "RADIATOR" inställningen för golvvärme shunten?
Japp, eftersom det är enda inställningen som stänger av returen.
Golvvärmens cirkulationskpump har till uppgift att cirkulera vattnet " I " golvvärmekretsen vilket inte fungerar med "ELEMENT" inkopplingen.
När den tar in 10% värme och så återcirkulerar den 90% av den som den pumpade sist.Kallar den noll på värme så återcirkulerar den till 100%. Kallar den på max värme så återcirkulerar den 0%.Jag tycker det är vad man vill ha. Men jag är öppen för att veta varför man inte vill ha det så.
Just det där med "max värme så återcirkulerar det 0% " är mitt problem med den inställningen. Det kan bli lite för VARMT om man har otur.
Normen kräver att rören ska klara en temperatur på 70 ºC och ett tryck på 6 bar under minst 50 år, utan att påverkas. LKs PE-X-rör är tillverkade med en mångfaldig säkerhet mot gällande krav. Normal driftsdata på ett golvvärmesystem är betydligt lägre (temperatur 35 ºC och tryck 1 bar) än testkraven, vilket ytterligare ökar säkerhetsmarginalerna och därmed livslängden avsevärt mot gällande norm.
Det är liksom en kortslutning i systemet CP total ska trycka flödet totalt för allt och inte som nu få en sugande verkan på GV . Flödet tappar fart i GV-delen