Hej,
Huset har alltid haft detta system. Jag vet också att detta stryper tilluften. Men jag måste säga att elförbrukningen har varit ok genom åren ca 11 000 kwh och då har jag oxå under åren kompletterat med luft-luft värme pump. Några elelment får oxå jobba lite på vintern. Tycker förbrukningen är ok för 123 kvm hus. Frånluftspumpen har genom åren varit en elektrostandard 270 med TA 450 tilluftsaggregat. Bytte ut den mot en NIBE 470.
Men där slutade det roliga. När jag bytte värmepump så såg jag att jag börja se att den har högre elförbrukningen än den gamla. Blev så förvånad. Det är ju varmare i år än förra. Jag tänkte att jag måsta börja fråga här på detta forumet. Ni som är kunniga. Jag misstänker nåt med NIBEn. Så jag vill kolla om ni anser att det är nåt knas med nya pumpen.
-Kollade tryckmätaren. Det står 1,0 bar. Är det ok?
- Jag har ju bara tilluft som den värmer, så med den gamla pumpen så har jag haft ganska hög uppv tilluft för att nyttja den till max. Men nu med den nya så testar jag att göra likadant. Tilluft 43 grader över 1 dygn. med ute temperatur ca 7-9 grader över dygnet. Då går pumpen 11 timmar. Vet ej hur mycket gamla pumpen jobbade på ett dygn. Men nu känns det länge. Har blockerat eltillsatsen.
Kommentarer mottages! Se bild på förgreningslådan med VP rör som går till alla rum. Det är flera VP rör till varje rum.Detta system tänker jag behålla tillsvidare. Första frågan är som sagt min nya pump, om ni ser nåt knas eller om ni har några justeringar jag kan ta till.