Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Delta pÃ¥ Köldbärar  (läst 895 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronnyhellman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
Delta på Köldbärar
« skrivet: 03 november 2020, 19:47:03 »
Hej,
Jag har en värmepump:
Värmepump: Thermia EKO 155 Jordvärme
Installerad 2001-11-30.
---------------------------
Dimensionsdata:
Markyta:   1030 kvm.
Centrumsavstånd: 2,4 m.
Läggningsdjup:  1 m.
Slanglängd:  450 m.
----------------------------

I fredags stoppade köldbärarpumpen, pumpen som satt där var Grundfos UPS 25-80 180,
jag hade ingen sådan pump hemma så jag satte dit Grundfos UPS 25-40 180.
Deltat på köldbörar pumpen var innan bytet 4-5 grader, efter bytet till den mindre pumpen blev deltat 10-11 grader. Hur påverkar det att deltat är högre, drar den mer ström eller har det annan påverkan?
I övrigt fungerar det bra, har beställt ny pump Grundfos 25-80 180 och vi hade ett varmt hus och vatten hela helgen trots storm o kyla.

Med Vänliga Hälsningar
Ronny Hellman

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Delta på Köldbärar
« Svar #1 skrivet: 03 november 2020, 20:40:53 »
Den drar mer ström för samma producerade värmemängd. Pumpens effekt sjunker också men det lär inte märkas den här årstiden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ronnyhellman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Delta på Köldbärar
« Svar #2 skrivet: 03 november 2020, 23:29:19 »
Hej,
Tackar för ett snabbt svar, jag undrar vad det beror det på att den drar mer ström, när jag tittar på inkommande temperatur så ligger den på 11 grader och utgående ligger på ca 1 grad. Vi har en underjordisk sjö där slingan ligger, vi har bara ca 1 meter till vattnet. Så när pumpen jobbat i ca 45 minuter vilket är det längsta jag sett sen jag bytte pump, ligger både inkommande och utgående på samma temperaturer hela tiden. Så temperaturen in sjunker inte trots att det är 10 graders skillnad på in o ut.

MVH
Ronny

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Delta på Köldbärar
« Svar #3 skrivet: 04 november 2020, 20:25:32 »
Med en kraftigare cirkulationspump kanske det skulle bli 8 grader in och 4 grader ut. I och med att det nu är 1 grad ut, dvs 3 grader lägre temperatur. Temperaturen på köldmediet från expansionsventilen måste vara några grader kallare än utgående köldbärare, i annat fall skulle inte värme kunna överföras från köldbäraren till köldmediet. Lägre temperatur på köldmediet betyder lägre tryck i förångaren vilket i sin tur betyder att kompressorn behöver arbeta mer för att komprimera köldmediet till kondensortrycket.

Det är lite konstigt att det inte märks nÃ¥gon temperaturförändring under den tid pumpen gÃ¥r. Det vanliga är att man efter 10-15 minuters drift ser att ingÃ¥ende köldbärartemperatur minskar nÃ¥gra grader beroende pÃ¥ att köldbäraren dÃ¥ har gÃ¥tt ett varv i slangen. Man kan ocksÃ¥ se en sänkning efter dubbla tiden men den är mindre uttalad. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta på Köldbärar
« Svar #4 skrivet: 05 november 2020, 08:01:23 »
Skulle du senare i vinter komma ned mot noll på inkommande, som är vanligt, så blir ju utgående -10 grader, det kan trigga kompressorstopp p.g.a. låg utgående temp.
Men innan det sker har du ju fått din nya cirkpump, som det nu ser ut borde du kunna köra vidare med det du har några dagar utan problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!