0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, jag har under någon vecka nu kollat värmen i huset utan rumsgivare inkopplad, har vid 0°c ute 21,6°c inneVid 2+ ute 21,6°c inneVid -2 ute 20,6°c inneNu idag när det legat runt +8 har jag 20°c inne vilket är lite i underkant, för min smak. Jag har tänkt att jag ska försöka hålla 22°c inne.Jag kör idag kurva 8+0Hur ska jag göra? Ska jag ändra kurva eller ska jag parallellförskjuta?? Jag förstår inte riktigt när man ska göra vad.Mvh Christian
Nu har jag tittat på kurva 8 förskjutning 0. du vill ha 22 grader, alltså är alla värden för lågaJag analyserar hur mycket för kallt du har vid angivna temperaturer och har läst ut vad stigartempen är enligt vald kurva. Har därefter gissat hur mycket varmare stigaren bör vara för att ge 22 grader.vid +8, inne 20C, saknas 2.0 grader vid stigartemp 32, borde därför vara 34Cvid +2, inne 21.6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 36, borde därför vara 37Cvid 0, inne 21,6C, saknas 0.4 grader vid stigartemp 39, borde därför vara 41Cvid -2, inne 20,6, saknas 1.4 grader vid stigartemp 41, borde därför vara 43CKan med bifogade kurvor se att kurva 11, förskjutning -2 se de temperaturer jag tycker det borde vara. Prova detta.
Tittade kort på din logg .Vid första värmekörningen går värmebärarpumpen på 45% hela tiden , ingen automatik här!Delta T ligger på ungefär 10 grader (lika som på våren då jag kollade din logg i en anna tråd.)Vad har du för inställningar i menyn 5.1.14.Nibe supporten i Finland har åt mig medgett att 9240 R2 programets automatiska styrning i 5.1.14ej fungerar som den skall i auto och egen inställningslägena. Nu på hösten fick jag svar att fabriken är ovillig att åtgärda felet fast de känner till saken. Konstigt
v3000r3 är en uppgraderings-programvara som redan finns på din 1245:as dator då du använder en programvara med så hög nummer som 9240R2.Det är de senaste programvarorna 9172 R2 och 9240 R2 som inte fungerar som installatörshandboken säger i menyn 5.1.14.Den senaste programvaran som fungerar är 8538 R2.Är det faktiskt så att ingen annan har problem eller kollat upp detta?