0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns 2 st säkerhetsventiler , en står det1,5 bar på och är för värmevatten , en står det 9,0 bar på och är för Varmvatten, vardera av dom ska vara kopplade till ett rör ner mot en golvbrunn, kan ha ett gemensamt rör ner till denna brunn, då är frågan kan du se om någon pinkar vatten. Det med att pressa har blivit en del i rörlivet, snabbt går det och är inte snikgrejer, har varit i bruk många år nu, enda nackdelen är att vid ev. isärtagning vid ansl.utnig/kopplingar så måste rören sågas av om dom är pressade rakt på delen
Estetiska fel är nog inget att klaga på.Men funktionsmässiga som har med installation och uppstart att göra bör de dyka upp samt åtgärda. Det bör ligga i deras intresse. Nämn inte estetiska problem samtidigt, då blir installatören irriterad och du får uppförsbacke till lösningen för det riktiga problemet med reklamationen.Expansionskärlet som var begagnat, kan du visa bild på det? Tycker jag inte ser något begagnat. Det är inte ditt förra? Det behöver inte bytas. Visa även helhet på installationen. Från forumets håll är det svårt just nu att se den totala besvikelsen och kunna hålla med om det.
Du behöver inte visa upp felen eller inställningar. Bilder på en meny eller rinnande ur kopparrör visar inget annat än orden du redan skrivit.Det jag och en annan efterfrågat är hur helheten ser ut. Tänk dig som en mäklare hade visat upp "pannrummet". Men det är inte viktigt och inte något du behöver göra.Att de skulle komplettera driftsättningsprotokollet utöver laga läckan vid samma besök var mitt budskap i förra inlägget. Håll dig saklig, kortfattad och rimligt flexibel är mitt tips vid reklamation.
Upplever också en något ojämn värme i huset vilket möjligtvis kan ha att göra med ett något mindre fungerande expansionskärl. Visst värmer VP men det är kännbart ojämnt, inte som med den gamla (halvt fungerande....) VP:n där det inte fanns någon typ av fall i temperaturer så som det finns nu.
Ser jag rätt så ligger trycket på max (1.5 bar) och det indikerar då också att påfyllningsventilen läcker.Du kanske kan kolla om det finns någon mer ventil du kan prova stänga av i systemet för att konfirmera detta?Om inte annat så kan du stänga av på inkommande kallvatten.Läcker det trots detta ut vatten så skulle det kunna vara ett köldmedieläckage som gör att gas sakta trycks ut i radiatorkretsen och ökar trycket så att vatten trycks ut vid kärlet.I så fall bör värmepumpen bytas ut kan jag tycka.OM trycket sjunker i takt med att det läcker från expansionskärlet för värmesystemet så kan du vrida på den röda ratten vid expansionskärlet.Sitter det nåt skräp i den så kan det spolas bort av det vattenflöde som då uppstår.Rördragningen är väl mer en estetisk sak, tror det är viktigt att kommunicera innan installation att man vill ha det snyggt, inte bara fungerande - så att installatören förstår vilken typ av kund de har att göra med.Jag brukar i alla fall göra det, även om det känns lite pinsamt att i förväg nästan utgå från att det blir slarvigt gjort om man inte kommunicerar sina förväntningar.
Vad är det du vill med tråden? Bara prata ut om en dålig installation, eller få problemen lösta?Självklart ska firman göra det som ingår i erat avtal. Gör dom inte det så är i princip din enda möjlighet att hålla inne pengar. Om du inte har betalat allt redan (vilket jag hopas du inte har gjort) så tar du dit en annan firma som får ge ett kostnadsförslag på att åtgärda felen, sen meddelar du installatören att du kommer att dra av så mycket från kostnaden.
Få något bättre koll på vad som gäller vid installation, vad som är rätt och fel kring det samt vad man bör kunna förvänta sig.
Expansionskärlet har säkert inget med den ojämna värmen att göra utan det är förmodligen inställningen av skillnaden mellan start- och stopptemperatur som skiljer sig från förra pumpen. Är differensen för stor kan man uppleva ojämn värme.
Efter jag släppte ut tryck så att det gick ned till ca 1.1-1.2 bar vid exp-kärlet gick dock temperaturen fort ned från runt 22.4c till 21.4c i huset. Så brukar det dock bli när man släpper på trycket så inga konstigheter där kanske.