0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är en del av returen, röret går in i den inbyggda volymtanken som sitter nedanför VVB.Kommer vattnet från anslutningen ovanför så är det tyvärr läckage på denna tank.Jag tror röret är svetsat.Hur gammal är värmepumpen?Om den är mindre än 6 år så har du en trygghetsförsäkring som tillsammans med hemförsäkringen ska täcka hela reparationskostnaden.
har du kollat så slangen sitter ordentligt ifrån avfrostningskoppen`brukar rinna ner efter beredarn om den läcker.Demontera fronten, lossa motorn till 3 vägs ventilen, och dra ut isoleringsskivan högst upp, så ser du om slangen sitter fast i vita behållaren.
nej motorn är enkel att ta av, slå bara av pumpen på knappen först, sen tar du bort front och på motorn (grå eller röd) finns en liten bygel på höger sida, peta ut den med en mejsel eller tång, och lyft motorn rakt upp, montera i omvänd ordning, busenkelt.
Ja slangen är onödigt kort till avfrostninsavrinningen, och småstyv. Men o andra sidan är det ingen belastning på den. Felet är att den blir lite hård av värmen från vv beredaren. Tryck den på plats, och dra ett buntband runt den så den sitter. Angående trycket så tycker jag den rör sig för mycket, har du 1 bar vid värmekörning, så borde den max gå ner 0,1-0,2 bar vid avfrostning. Kan vara blåsan i kärlet som är dålig/trasig, eller tom på luft. Du har en nippel för luftpåfyllning på vänster sida nertill på pumpen bakom ett rör, lossa hatt och tryck på ventilen, det bör vara tryck där.
Vet du vad benämningen är på nippeln i installatörshandboken? Jag har svårt att hitta den.
Kommer det inget vatten genom luftventilen behöver den inte vara trasig. Kan gå att fylla gummibälgen till 0,5 bar förtryck och testa. Då ska inget annat vattentryck ligga på när man mäter 0,5 bar.