Först så ber jag så hemskt mycket om ursäkt för denna feta off-topic "rant".
nordicold, v:a frölunda har en kontroll som vi använt till Mitsubishi större maskin och den hade någon typ av fotoceller...
Sweet, då har jag lite konkurans och ett "genomförbart" mål. Tittade på deras hemsida men hittade inte deras optiska manick.
Placeringen blir minst lika viktig som intrimmningen.
paxmax:
Utan att veta, men borde det inte finnas någon styrspänning för "fyrvägsventilen" som du kan använda dig av?
Jepp, logiskt sett så borde det vara ett elektriskt don. En fyrvägare jag såg på nordicold var styrd på 230V/50Hz.
Enda kruxet är att man måste "komma förbi" pumpens egen avfrostningscykel.
Moment 1: Fast pumpen vill avfrosta så vill jag kanske fortsätta en stund till.
Man måste då göra en liten "avledande manöver" och tvinga på ute-fläkten och förhindra omslag av fyrvägarn.
Fast, nackdelen är att värmeregleringen sätts ur spel, men ett par 5-10 minuter avfrostning ger väl inte så farligt hög värmetopp ifall det inte är ett litet rum förstås.
Moment 2: Avfrostning, pumpen anser dock att rumstemp är nådd, kompressorn går på sparlåga.. osv...
Ja ni ser.. det blir lite klurigt! Snart har man fanken byggt om hela kompressorstyrningen inkl temperaturavkänning osv...
Man kanske kan sätta en avgränsning runt att skippa vissa avfrostningscykler enbart, samt naturligtvis enbart värmeslinga "på" när avfrostning FAKTISKT sker.
Kanske ha avkänningen på två nivåer "acceptabelt att skippa avfrostning" samt "varning! hög nedisning!" paniklarm med lämpligt oljud och/eller oljus??