0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lbl om du har problem med igenisning tycker jag att du ska kontakta din installatör han löser det kretskortet behöver troligen programeras om.Sen undrar jag varför inte nic 2 monterar en värmekabel istället för att hålla på med vattenhinkar de skulle iallafall jag göra
HejBor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.
Citat från: Lbl skrivet 20 mars 2006, 11:06:14HejBor vid västkusten och min CU-HE9SPK är nu mycket isig. De senaste dagarnas dimma vid minusgrader har gjort enheten mycket isig och vid avfrostning tinar bara en del. 50 % av elementeten på vänstersidan har ett tjockt istäcke när avfrostningen är klar. Hur styrs avfrostningen? Kan man förlänga tiden? Isberget under och istapparna som hänger ner får man väl leva med.Har du kollat så du inte bara har ett istäcke som går längs med elementet, du har altså en lite spaltmellan isen och elementet, så själva elementet igentligen är isfritt och isen ligger utanför.Är de så kommer den inte att försvinna med längre avfrostningstid, då elementet som blir varmt underavfrostning inte tar i isen. Måste tas bort manelt med typ varmvatten.
Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.
Citat från: Lbl skrivet 22 mars 2006, 11:38:57Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.De är ju inte vanligt att de händer men de händer ju ibland.Räcker att börjar bygga lite utanför elementet så går de inte bort via avfrostningar utan byggsbara störe med tiden. Så utedelar är inte helt underhålsfria utan man får nog kolla till dom ibland.Men går ute tempen upp på plus ett tag kan ju isen ramla bort själv, så de är ju inte alla gångerman vet att de har varit is.
Fast jag antar att du väl redan märkt att man får inte tycka om Panasonic och man skall avguda Råd&Rön samt skriva in COP lite här och där för att passa in i gänget.MVHMesser
Citat från: dragan skrivet 22 mars 2006, 14:23:31Citat från: Lbl skrivet 22 mars 2006, 11:38:57Jo det är nog ett par mm mellan isen och elementen på sidan. Det är alltså manuellt arbete som återstår. Ännu mer vatten till det 2 decimeter tjocka istäcket på marken. Eller kanske ta fram varmluftspistolen. Märkligt att det inte står något om detta i manualerna. De säljs ju som underhållsfria förutom rengöring av filter på inomhusdelen.De är ju inte vanligt att de händer men de händer ju ibland.Räcker att börjar bygga lite utanför elementet så går de inte bort via avfrostningar utan byggsbara störe med tiden. Så utedelar är inte helt underhålsfria utan man får nog kolla till dom ibland.Men går ute tempen upp på plus ett tag kan ju isen ramla bort själv, så de är ju inte alla gångerman vet att de har varit is.Tack för råden. Just nu är det mycket is över hela aggregatet. Har inte sett att det avfrostat de senaste 3-4 timmarna(kanske längre). Kan man manuellt tvinga fram en avisning?
5 liter varmvatten i samband med att man tömmer ishinken någon gång ibland, det kan jag stå ut med.Fast när jag tröttnar....då blir det värmekabel.