0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det endast en värmepump och en 500 liters beredare som står för värme/varmvatten? Hittar du någon cirkulationspump värmepumpens närhet?
Nibe VPA 300/200 är en 500 liters varmvattenberedare som värmepumpen värmer. Nibe ER-56 är en el-beredare dvs. kallvattnet värms i först i VPA 300/200 och flödar sedan över till ER-56 innan vattnet flödar ut till lägenheterna.Då borde ni ha varmvatten så att det räcker. Kolla om du ser någon temp i ER-56. Borde ligga på runt 60°.Har ni ljud i radiatorerna, är det antingen luft eller att cirkpumpen i värmepumpen är på för hög inställning. Kan naturligtvis vara fel dimensioner på radiatorkretsen som orsakar missljud.
Kontrollera vattentryck. Var problemgränsen ligger beror lite på hur högt huset är. Höj trycket till 1,5-2 bar. Stäng av cirkulationspumpen. Besök alla lägenheter och lufta alla element. När du kommer ner, är trycket under 1 bar så tycker jag du ska höja trycket igen och besöka alla lägenheter en andra gång. Lämna det på 1,5 bar. Se om det finns flera diverse luftare i pannrummet som kan luftas. Sedan starta cirkulationspumpen igen.Kontrollera nivå eller tryck på bergvärmesidan. Om tryckkärl är det som sitter så räcker 0,5 bar. Få det påfyllt om det är under 0,3. Om det är bara nivåkärl, så är det markeringarna som gäller.Kontrollera att termostaten inuti nedre luckan på ER(S?) är på cirka 57-60 grader. Kontrollera att spänning finns. Amperemät gärna med termostaten tillfälligt i bott. (AC-tångamperemeter).Se om det finns felkoder i värmepumpen. Vet inte om det är för gammal för att lagra sånt.Se om kompressorn fungerar. Kylskåpsljud, morrande karaktär när t ex varmvatten behov finns.
Höjd från golvet som pumpen står på till den radiator som är högst belägen i översta lägenheterna så är det cirka 5,5m - 6m.Trycket ligger vanligtvis runt 0,8-1,5 bar och "riktmärket" är på 1 bar men jag kan absolut höja för att se om det ger någon effekt. Hur stänger man av cirkulationspumpen? Att besöka alla lägenheter och lufta vore ultimat självklart men det är svårt i vanliga fall att få boende att vara tillgängliga och nu i Corona tider lär det inte vara populärt att vilja göra ett hembesök tyvärr. Kan det möjligtvis räcka att göra det i lägenheten längst ned och en lägenhet högst upp eller krävs det att man gör i alla?Vi har ett nivåkärl för köldbärare, nivån är inte konstant men när den är som högst ligger den på cirka 2/3 som rekommenderat.Termostaten är något högre än 57-60 grader utan mer mot 65-70 grader. Har ingen AC-tångamperemeter men ska se om jag kan låna en. När du säger termostat i bott, menar du då att jag ställer ned den till lägsta?Det är inga felmeddelande just nu, jag får kontrollera om jag kan få fram larmloggen.Kompressorn verkar fungera, svårt för mig att avgöra vad som är normalt och vad som inte är normalt gällande ljud dock. Däremot så hade vi en service-tekniker här för att byta ut en växelventilsats för inte så längesen & jag hoppas att han hade sagt till om det var något missljud från den då.
Så länge det kommer luft/vatten när man luftar övre elementet så är trycket tillräckligt. Men det är bra med lite marginal. Luften får lättare att leta sig fram med tillfälligt extra tryck.Om cirkulationspumpen har ett litet vred för hastighet, så kan man ställa det mellan två lägen, då stannar pumpen.Egentligen, om utgående rör från spetsberedaren är betydligt varmare än inkommande, när varmvatten nyss varit använt så fungerar den. Är det 3 kw i effekt på den vid 400V?Har du någon VVC-pump? Varmvattencirkulation.Kan du få någon känsla av hur mycket värmepumpen förvärmer varmvattnet i VPA?
"Spetsberedare" kan man kalla varmvattenberedaren Nibe ER 56-Cu 300. Den ökar mängden varmvatten och höjer temperaturen på varmvattnet från värmepumpen en aning om den rätt inställd.Den främre cirkulationspumpen är värmebärarpumpen och den behöver nog säkert vara inställd på "2" i ett hus med 3 våningar för att få rätt kapacitet. Projekterat flöde och tryck kanske finns på någon ritning?