0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag testade smart price för några år sedan. Slutsatsen är att inte använda det. Pumpen går ibland ner i viloläge på vintern när priset anses högt, bara för att timmar senare spetsa med elpatron (som är ca 3-4 gånger så ineffektiv som kompressor). Bättre hade varit att köra kompressor utan elpatron öht. Lyxprofilen på varmvatten har även odokumenterad bieffekt att spetsa med el även om elpatron är icke tillåten så använd inte lyxprofilen utan konfa tex normalprofilen till vilka värden som behagar. Kompressorn klarar 52 grader vv sedan blir kondensor in/ut hög och den stoppar.
Jag jobbar oregelbundet och har absolut inga rutiner som den kommer att lära sig. Peaken i början är en periodisk höjning. Vi kan väl konstatera att det fungerar ganska dåligt iallafall. Den väljer ju sällan att värma i prisdalarna, verkar nästan alltid att värma några timmar innan det är som billigast även om det finns varmvatten som tillåter det. Morgondagens pris brukar komma någon gång mitt på dagen tror jag, vet inte exakt. Tråkigt iallafall att berätta problemet för supporten och få få kalla handen tillbaka.Såg nu att han vidarebefordrar mailet till berörd avdelning, så håll tummarna.Hoppas det har hänt grejer som senaste åren då, om syftet är att spara el så hoppas jag inte dom förlitar sig på elpatron. (Jag antar att du menar att elpatronen är ineffektiv ur energisynpunkt, för ineffektiv det är den väl ändå inte, tvärtom)
Hoppar in och försöker väcka upp gammal tråd...Har en F1150 bergvärmepump (med sjövärme), golvvärme i stor betongsula, nybyggt och välisolerat hus. Tibber och Nibe Smart Price Adaption. Har uppdaterat Nibe-pumpen till senaste mjukvara.Upplevt samma problem med tappvattenvärmning vid fel tillfällen, men åtgärdat detta själv rätt enkelt gm att kombinera Smart Price Adaption med Schemaläggning som förhindrar vattenvärmning vid andra tillfällen än 0200-0500, samt 1100-1400 (så jag har egen solelsproduktion). Således har jag varmvatten för matlagning och dusch morgon och kväll, men slipper ogenomtänkt vattenvärmning när elen är dyr.Däremot upplever jag inte uppvärmningen av huset som särskilt smart. Pumpen går långt in på pristoppar och ibland till och med över pristopparna om den ligger några gradminuter efter i uppvärmningen. Idag låg priset exempelvis extremt lågt hela dagen förutom en kort men brant peak under två timmar. Pumpen körde på under pristoppen. Känns rätt omodernt av Nibe att inte tillhandahålla en bättre mjukvara för elprisanpassning som också ger möjligheter beakta egen elproduktion. Tacksam om någon har ytterligare idéer hur detta kan konfigureras bättre.