0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Med 30 meter och lödning så känns det som att du är ute efter att gasen ska kondensera vid beredaren. Likaså får jag även den känslan när du rekommenderar en gas-slinga i beredaren.Jag är övertygad om att det inte ska vara en "effektiv värmeöverföring!", då det är önskvärt att köldmediet fortfarande är i gasform när den landar i värmepumpens kondensor.Tre varv runt en beredare som är 50 cm i diameter, ger en omkrets på 6 meter.Jag gissar att det går att plocka ut 10% från hetgasen utan att det skapar problem. Jag har ingen aning om vilken hetgastemp det är på R32, så den kanske inte alls har möjlighet att värma varmvatten. Jag har en Daikin luft/luft med R410 som i skrivande stund har 42° på hetgasen. Tillförd effekt är 350 Watt. Om vi då tror att den har COP 4,5 på det driftfallet och 10% går att plocka ut, så ger det 150 Watt till beredaren. Men då hetgasen är kallare är vattnet i beredaren, så lär nog energin tillföras värmepumpen istället.Men nån månad per år kanske det funkar då deltaT gasrör och beredare ger förutsättning för värmeöverföring. Men summan tillförd effekt och avgiven effekt kanske blir väldigt liten, då avfrostningarna plockar tillbaka energi från beredaren.Ska jag anta att du tar tillbaka påståendet att det är omöjligt att värma en beredare med luft/luftvärmepump, och ditt påstående endast ämnad för att döda min idé?
Jag såg inget nämnas om hetgasladdning, bara att han ville värma tappvarmvatten med sin luftvärmepump.Om man antar att VV-behovet är 4000 kWh/år så krävs kontinuerligt 450 W energitillförsel, det går inte åstadkomma med hetgasladdning bara när huset har värmebehov. (minus energiförlusterna vid avfrostning, som borde vara försumbara) Min tolkning var att han ville ha en VVB som kunde ta emot all energi som värmepumpen kunde ge, för att värma tappvarmvattnet, och det blir svårt utan hetgas-kamfläns-slinga och växelventil som växlar mellan värme och tappvarmvatten.Jag skulle vilja säga att det är mer eller mindre omöjligt, eller dyrare än befintliga alternativ.