Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 310p startar om hela tiden
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 310p startar om hela tiden (läst 2416 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Furulund
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
skrivet:
19 augusti 2020, 09:00:37 »
Citera
Hej,
Min Nibe 310p krånglar. Häromdagen var displayen helt svart, men det problemet verkade försvinna av sig själv över en natt. Nu har det dock blivit värre.
Den har slutat värma vatten och det verkar som om den startar om sig själv på något märkligt vis. Dessutom hör jag ett klickande relä men ett intervall på kanske 15 sekunder. Om jag tar bort kåpan för att klicka på "pil ner" för att läsa av kanalerna, startar den om sig själv efter något enstaka tryck. Typ det kommer lodräta streck i displayen, sedan "04-50", för att sedan gå tillbaka till "01 43". Fläkten fungerar och det låter som om kompressorn är igång. Koppen för att samla upp vatten under den är snustorr, vilket den aldrig brukar vara.
Några tips/råd innan jag ringer efter service?
Jag länkar till en film när jag filmat mina knapptryckningar:
https://photos.app.goo.gl/3oWx1MK662vSysZN9
Mvh Martin
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Nibe 310p startar om hela tiden
«
Svar #1 skrivet:
19 augusti 2020, 09:39:32 »
Citera
Hej! Långt tryck på "kanalbläddringsknappen" betyder omstart men du gör ju bara ett vanligt kort tryck. Har aldrig sett så många lodräta streck. Är den från 2004? Dioden för elpatron lyser så stiger då temperaturen ganska snart från 43 grader upp till 52 grader på kanal 01? Nytt styrkort finns t.ex. hos JS Energi:
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/034-kretskort.html
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #2 skrivet:
19 augusti 2020, 10:03:03 »
Citera
Hej,
Den är från 2005. Den står på 42 grader nu, efter drygt en timme sedan senaste "omstart". Elpatronen verkar alltså inte gå igång trots att dioden lyser.
Gjorde felanmälan hos JS Energi också, men det kanske är enklast att beställa ett nytt styrkort. Frågan är väl bara om det hjälper eller om det är något ytterligare fel också.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
19 augusti 2020, 10:24:46 »
Citera
Ok ja 2005 kan stämma bra med koden "04 50" att den tillverkades alldeles i slutet av 2004 eller början av 2005 och sedan kanske stod i lager ett tag också. Om elpatronen inte går på trots dioden lyser kan det vara fel även på reläkortet nr 29:
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/029-relakort-med-natdel-till-nibes-varmepumpar.html
Går kompressorn även fast dioden för kompressor inte lyser i displayen??
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #4 skrivet:
19 augusti 2020, 10:55:21 »
Citera
Den har nu kämpat sig upp till 45 grader. Inte precis någon bländande hastighet.
Det verkar som om kompressorn enbart går när dioden för den lyser. Just nu verkar den gå, se filmen:
https://photos.app.goo.gl/BUuxtS5CXR7KjFay5
Den skramlar inte riktigt lika mycket i verkligheten som på filmen.
Reservläget som benämns i manualen, gäller det enbart för uppvärmning av huset? Tänkte om det var lönt att prova att koppla förbi styrning och kompressor för att se ifall det går att få något varmvatten överhuvudtaget.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #5 skrivet:
19 augusti 2020, 11:20:45 »
Citera
Kompressorn är ganska liten i denna typ av traditionell frånluftsvärmepump så det tar sin tid att få upp panntemperaturen om den sjunkit lågt om elpatronen är avstängd. Tror jag klockade 5½ timme från 25°C till 52°C en gång. Men energibesparingen blir i alla fall hyfsade ca 7000-8000 kWh per år beroende på hur stort hus man har.
Reservläget innebär en förbikoppling av styrsystemet elektriskt och panntemperaturen blir runt 68°C med en mekanisk reservtermostat som styr elpatronen. Kompressorn är avstängd. Man får shunta värmen manuellt om det behövs (oftast trycka in ratten på shuntmotorn men det beror på vilken shuntmotor den har). Man får vara försiktig med varmvattnet när temperaturen är över 60 grader.
«
Senast ändrad: 19 augusti 2020, 11:24:45 av Josth
»
Loggat
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #6 skrivet:
19 augusti 2020, 11:42:52 »
Citera
Pinsamt.. Jag missade att kolla "the basics" idag. Temperatursäkringen hade löst ut. När jag tryckt in den gick temperaturen snabbt upp igen. Dock så är det märkligt att den löser ut. Det är ju bara varmvatten som ska värmas, inte själva huset.
Några standardfel som kan orsaka detta?
Loggat
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #7 skrivet:
19 augusti 2020, 12:08:08 »
Citera
Kollade igen och nu är den uppe i 61 grader, utan att jag tryckt på knappen för extra varmvatten. Den brukar ligga på 52-53 grader normalt. Ska kolla den mer under dagen, för frågan är ifall den värmer "för mycket" så att temperatursäkringen löser ut igen.
Den startar fortfarande om ifall man trycker på "kanalbläddringsknappen" några gånger, så den verkar ju inte helt frisk. JS Energi kunde komma förbi på fredag så det kanske är lika att de gör det. Inga problem att byta kretskorten själv, men kanske ändå värt att betala lite för servicen.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #8 skrivet:
19 augusti 2020, 12:32:18 »
Citera
Om överhettningsskyddet till elpatronen löser ut kan det även bero på fel i någon av kontaktorerna som inte bryter strömmen som de ska. De kan "klibba ihop" och låsa sig i tillkopplat läge. Inte bra alls. Byte av kontaktorer behövs ibland och är inte ovanligt. När panntemperaturen stiger över 60 grader kan dessutom displayen slockna, förmodligen för styrsystemet är utanför sitt tänkta arbetsområde.
Loggat
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #9 skrivet:
19 augusti 2020, 13:21:59 »
Citera
Ja, det verkar vara precis det som händer. Smidigt att jobba hemifrån så jag kan kolla till den då och då (ännu smidigare hade förstås varit att kunna fjärravläsa den). För en timme sedan var den uppe i 64 grader. Nu när jag kollade har displayen slocknat, men överhettningsskyddet har inte löst ut ännu. Antagligen löser det väl ut så småningom.
Liknar ju det som beskrivs i denna tråden:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51411.0
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #10 skrivet:
19 augusti 2020, 13:58:29 »
Citera
Stämmer bra, den ska kunna arbeta upp till 65 grader om det behövs för värmen (det var bara de första årsmodellerna som hade max på 60 grader). När den stod på 64 grader indikerade lysdioden att elpatronen var tillkopplad eller var den dioden släckt? Var den släckt så är kontaktorn troligaste felet. Det är först när man tar isär kontaktorn som det verkligen syns hur den mår. Ändå är en elpatron en snäll last som bara är resistiv men första steget är på 6 kW så det är i överkant på vad kontaktorn är specad för att klara.
Loggat
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #11 skrivet:
19 augusti 2020, 14:58:13 »
Citera
Tog en bild vid 60 grader och då var samtliga dioder släckta men temperaturen fortsatte ändå att öka. Det låter onekligen som det är något fel på kontaktorn. Antar att det är denna:
https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-310p-9kw-cu-089350/010-kontaktor-fjaderanslutning.html
Har dock varianten med flatstift så det får väl klippas och skalas lite. De ser hela och fina ut på utsidan, men det säger ju som sagt inget om skicket på dem.
Har haft den avstängd i en dryg timme men jag antar att det tar en stund att komma ner i temperatur. Lite synd att även ventilationen stängs av samtidigt. Får väl slå på den på morgonen innan alla duschar och sedan slå av den igen efteråt.
Kontaktorn verkar ju trots allt vara en av de billigaste delarna att byta.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
19 augusti 2020, 15:38:59 »
Citera
Man kan ju stänga av strömmen och ta loss de tre utgående ledningarna från kontaktor steg 1 (nr 10) ner till elpatronen och tejpa dem på ett tydligt sätt. Då blir det bara steg 2 (nr 67) kvar och som förhoppningsvis fortfarande fungerar eftersom den normalt bara kopplar 2 kW. Byter man variant på kontaktor gäller det att kolla så ledningarna räcker till för att kapas och skalas annars blir det en hel del jobb med att förlänga ledningarna. Finns några kontaktorer med flatstift kvar i reservlagret men de kostar det dubbla:
https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/autoterm-elektrostandard-370-480/kontaktor-cmc-4-slutande.html
Loggat
DonPablo
License to chill
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2616
Karma +1/-0
Kön:
Kyltekniker
DonPablo
«
Svar #13 skrivet:
20 augusti 2020, 05:38:30 »
Citera
standardfel med fastbrända kontaktorer, byt ut till de som inte har flatstift, har flatstiftshylsorna gått varma, så blir de glappa och kan orsaka brand( har varit på pumpar där kablar smält på grund av dålig kontakt i kabelskorna.
Loggat
MartinKarlsson76
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
MartinKarlsson76
«
Svar #14 skrivet:
20 augusti 2020, 09:07:52 »
Citera
Har nu kopplat förbi kontaktor steg 1 och nu beter den sig som den ska igen. Värmer förstås långsammare men stannar vid 50-52 grader i stället för att fortsätta till överhettningsskyddet löser ut.
När jag skulle ta bort kontaktorn för steg 1 från DIN-skenan lossnade locket på den, så plasten var väldigt skör. Såg också svart ut runt minst en av faserna så det var väl tur att det inte gick värre egentligen. Därför kopplade jag bort den helt och satte inkommande faser direkt i steg 2 i stället.
Teknikern kommer i morgon så jag ber honom byta båda kontaktorerna för säkerhets skull, även om steg 2 borde vara väsentligt mindre belastad.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1217
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
jälldorf
TS Comfort AB
johanb81
AÖd
larryd
DonPablo
Rdx
VictorHus13
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info