Min nibe 310p (som nu är ca 6 år enligt förra ägaren) la av inatt.
Display helt död på morgonen.
Överhettningsskyddet hade löst ut så jag tryckte in lilla knappen. Fortfarande "död" när man satte den i vanlig drift.
Jag ställde den i "serviceläge" (eller vad det heter, nöddrift) och då drar cirkulationspump och efter en liten stund elpatronen. Display fortfarande död (men det skall den nog vara i det läget). Efter en stund så började det lukta och jag noterade att en sladd som går till patronen var väldigt varm precis vid kontaktorn bakom panelen. Så varm att den gummiplupp som sitter på den för att isolera kontakten mot kontaktorn smält lite. Jag stängde av.
Jag sätter en liten termometer på pannan (innanför isoleringen) kanske 20 cm snett ovanför elpatronen. Den indikerar nästan 70 grader. Jag kopplar ur sladdarna till patronen (vid överhettningsskyddet) och sätter ställer den i nödläge, cirkulationspumpen startar och jag får ganska snabbt värme i elementen. Jag har en termometer på "fördelaren" som säger ca 40 grader framföringstemperatur (vilket är ungefär lagom).
Efter ett tag går temperaturen enligt min instoppade termometer ner under 60 grader och jag kan då starta allt i normal läge. Jag ställer den dock i driftsläge utan patron. Panntemperatur sägs vara 38 grader (kanal 1).
Min fråga är... Panntemperatur 38 grader när jag mäter ut run 60 grader på utsidan av pannan (långt från "toppen"). Kan det stämma?
Min första gissning är att om någon givare är fel så kör den elpatron till det blir så varmt att överhettningsskyddet löser ut.
Det finns ju panntemperatur (som sägs vara 38 grader), kompressorgivare (kanal
som sägs vara 39 grader och sedan finns det ju en givare för elpatronen. Vilken är det som ger "panntemperatur" på kanal 1?