Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.  (läst 22233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #30 skrivet: 07 september 2020, 02:48:10 »
Så om den styr på det kallaste rummet, blir det alltså för varmt i alla rum där det inte finns givare då!
Nej, verkligen inte. Varför skulle det bli det om man har installerat och justerat systemet ordentligt?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #31 skrivet: 07 september 2020, 05:28:29 »
ja men hur ska den kunna göra värme i bara ett rum? Då måste du ha termostater till alla rum! givaren säger ju bara att rummet är för kallt, den styr inga termostater. Ett värmepumpssystem funkar bäst utan termostater, eftersom den arbetar med låg temp och stora vattenvolymer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #32 skrivet: 07 september 2020, 08:14:06 »
"För varmt" och "lite varmare än man önskat" är väl iofs också två olika saker.
Man kan väl definiera det som följer.
Rumsgivaren säkerställer bara att det inte blir för kallt i det eller de rum där den/de sitter, i fallet S-1255 så gäller fortfarande att det bara är det kallaste rummet som styr, och det innebär de facto att de andra rummen kommer att bli varmare, huruvida det är märkbart eller ej är en annan sak.
Är systemet bra injusterat skall det ju i de flesta fall bli försumbart mycket varmare i andra rum.
Det som kan "reta" är väl främst att man i vissa situationer (mycket folk, lÃ¥ngkok  i köket, eller solinstrÃ¥lning i ett rum) kan fÃ¥ lite varmare än man vill, och ÄNDÃ… fortsätter värmepumpen att skicka ut värme till rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #33 skrivet: 07 september 2020, 09:20:34 »
Det viktigaste är, som nämnts, att få en korrekt kurva. Med min föregående Nibe 1210 la jag åratal av studier och justeringar, för att få en kurva som stämde lika bra vid +15, 10, 0 eller -10 grader, inte bara val av kurva typ 11 som jag använder, utan även förskjutning -2 blev helt perfekt. Detta kunde lyckligtvis föras över på nya pannan, eftersom Nibe behållit principen. Med rätt kurva behövs i princip ingen rumstermostat.

Att man verkligen noterar vilken stigartemperatur som är korrekt vid varje utetemperatur, vilket kommer ta några år innan det är perfekt. Att noter vad som behövs vid 10, 5, 0, -5, -10C, för att välja kurva som passar vid samtliga dessa temperaturer. Faktum är att kurvorna och förskjutningens inverkan är mer tydlig i de äldre värmepumparnas böcker, vilket kan användas för att hitta rätt.

Men rumstermostat behövs, ifall det är solinstrålning, men speciellt i gamla hus där det vid hård vind är korsdrag i trossbotten.

I mitt fall är övervÃ¥ningen alltid varmare. Det innebär att min termostat är placerad pÃ¥  bottenvÃ¥ningen med icke strypande rumstermostater, medan övervÃ¥ningen har injusterade termostater som stryper.

I min gamla kåk kan jag med detta hålla temperaturtoleranser inom en halv grad, oavsett om det är +10C eller -10C. Men det tar några år att hitta kurvan med rätt förskjutning. Att exempelvis inse att min gamla kåk behöver initiera värmen vid +14C.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #34 skrivet: 07 september 2020, 13:16:50 »
Jag vill visa vilka fina tydliga kurvor som visades i instruktionsboken för Nibe 1210. Jag vill påstå att dessa gäller och kan fortfarande användas på S/F 1255.


Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #35 skrivet: 12 september 2020, 04:01:24 »
ja men hur ska den kunna göra värme i bara ett rum? Då måste du ha termostater till alla rum!
Naturligtvis kan inte värmepumpen göra värme i "bara ett rum". Det är självklart.
Ungefär lika självklart som att man mÃ¥ste ha termostater i de rum där man mÃ¥ste ha exakt en viss temperatur. (om inte huset saknar fönster och är obebott  ::)) SÃ¥ vill man alltid ha en exakt temp i alla rum mÃ¥ste man alltid ha termostarter i alla rum. Men det är en annan frÃ¥ga. Oberoende av om man har rumsgivare och i sÃ¥ fall hur mÃ¥nga.

Nöjer man sig med att inte ha för kallt i vissa rum och då kan acceptera en någor högre temp i andra rum under speciella omständigheter klarar man sig nog utan termostater. Grejen är väl att risken att någon skall sitta och frysa i sitt rum blir mindre.
givaren säger ju bara att rummet är för kallt, den styr inga termostater.
Precis. Och när det är för kallt kan VPn kompensera. Men bara om den får veta det. Har man en rumsgivare är det ju den som meddelar att det är för kallt. Fast bara i det rum den sitter.

I ett stort hus med flera människor som kommer och går, olika aktiviteter, solinstrålning, vindkyla osv. kan det skilja vilket rum som är det kallaste från tid till annan. Med flera rumsgivare kan det hanteras bättre än om man bara har en enda. Dvs man har större möjlighet att undvika att ett rum blir för kallt. Innebär det i sin tur att det blir oacceptebelt varmt på andra ställen kan man ju lösa det med termostater där. Men flera rumsgivare ger större möjlighet att undvika att det blir för kallt. Den exakta nyttan kan säkert variera från hus till hus.
Ett värmepumpssystem funkar bäst utan termostater, eftersom den arbetar med låg temp och stora vattenvolymer.
Det beror nog till stor del på huset och läget. Rum med stora fönster i solläge utan termostater är väl inte så lysande

Men detta är ett teoretiskt resonemang från min sida. Det skulle vara intressant med info från någon som testat...

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #36 skrivet: 16 september 2020, 17:05:11 »
du kan inte heller ladda ner och uppdatera mjukvara som till de äldre, utan allt sker via nibe uplink.
Vet inte om det är exakt som på de äldre, eller om det är någon skillnad av betydelse. Men det fungerar att uppgradera via USB.
I alla fall enl manualen:
Citat från: NIBE S1255 Installatörshandbok sid 62
Om du ansluter produkten till nätverket kan du uppgradera mjukvaran utan att använda USB-porten. Se avsnitt "myUplink".
Displayenheten är utrustad med USB-uttag som kan användas till att uppdatera programvaran och spara loggad information i S1255.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #37 skrivet: 24 september 2020, 19:11:46 »
En skillnad till, vad jag kan se, ang värmemängdsmätare
  • S1255 har (egentligen är det flödesmätaren BF1 den har och som används).
  • F1255 har inte.
Dock finns det undantag i och med att F1255 på vissa marknader har värmemängdsmätare, så i det fallet måste man se efter om man vill vara säker.

Då undrar man nyfiket om det finns varianter av S1255 som saknar värmemängdsmätare, eller om NIBE för enkelhetens skull monterar BF1 på alla.

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #38 skrivet: 07 oktober 2020, 03:24:27 »
Inget svar, tror det var i förrgår.
Inte säkert att någon utanför utvecklingsavdelningen känner till skillnaderna...
Fortfarande inget svar? Man tycker det borde finnas väl dokumenterat...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #39 skrivet: 07 oktober 2020, 15:14:41 »
Nope, inte ett knyst från Nibe.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #40 skrivet: 30 mars 2021, 03:36:05 »
Skillnad: S1255 kan ha upp till fyra rumsgivare BT50 anslutna per klimatsystem. F1255 kan ha en rumsgivare.

Citat från: installatörshandboken S1255
Det går att ansluta upp till fyra rumsgivare till varje klimatsystem och du kan ge varje givare ett unikt namn.
Rumsgivare 1 ansluts så här:
Citat från: installatörshandboken S1255
Rumsgivaren kopplas in på kopplingsplint X28:13 och till valfri ingång på kopplingsplint AA2-X29
Det är ju väldigt bra att denna info står i installatörshandboken. ::)
Men jag har inte hittat beskrivning av hur man ansluter givare 2,3 &4. Dvs var skall de kopplas in och behövs någon inställning av S1255. Kan någon som vet detta berätta?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Försöker man sälja S1255 med mördande reklam? Man kan, precis som 944 Driver beskriver, koppla in 4 givare, serie -parallell kopplade även till en F1255.
Men vill man ha en bättre givare typ RMU40, då är det en annan sak eftersom den kommunicerar med databus

Utloggad X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Vem är mupp
SV: Alla skillnader mellan NIBE F1255 och S1255, sammanställning.
« Svar #43 skrivet: 01 april 2021, 23:18:48 »
Vill du bara ha medelvärdet av dina fyra givare så koppla de två och två i serie och koppla dessa parallellt. Så kan du göra med alla grejer som använder resistiva givare.

// Magnus
Ja om man vill ha medelvärdet av resistanserna kan man göra så. Fast det sättet ger inte medelvärdet. Varken av resistanserna eller temperaturerna.
Så vad menar du man skall använda det till?
« Senast ändrad: 02 april 2021, 23:28:53 av X »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 648
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja om man vill ha medelvärdet av resistanserna kan man göra så.
Men vad menar du man skall använda det till?
Jag skulle mer vilja fråga, hur har man tänkt att använd upp till 4 inomhusgivare? Det finns bara ett värmebärande rör ut från S1255.
Skall man kolla alla fyra givare och dra på värme så att inget rum understiger ett inställt minvärde?
Skall man kolla alla fyra givare och dra ned på värme så att inget rum överstiger ett inställt värde?
Skall man kolla alla fyra givare och räkna ut ett medelvärde som så att summan av alla rum stämmer?

Esias Tegnér sa: Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta, detta verkar gälla för Nibe S1255 med flera inomhusgivare.
« Senast ändrad: 02 april 2021, 12:24:08 av Valiant »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!