Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Autoterm 190 F (samma som IVT 490) frÃ¥n 2003: ibland är displayen helt släckt!  (läst 2364 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,

Upptäckte imorse att displayen på min mammas Autoterm 190 F (samma som IVT 490) var helt släckt.
Inte ens On/Off knappen lyste. Kollade först propparna men de var hela. Därefter ändrade jag den manuella switchen från Automat till Manuell. När jag efter någon timme kollade igen, så lyste i alla fall On/Off knappen. Dock vet jag inte om det hade med min manuella ändring att göra ELLER om grundproblemet finns någon annanstans? Tycker att jag den sista tiden har hört ett lite knackande ljud från shuntventilen (se bifogad bild). Min fråga är om jag skall kontakt en rörmokare ELLER en elektriker???

Jag har ingen teknisk utbildning men kan läsa mig till, en hel del ;)

Hälsningar
Bislet

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +5/-0
Går värmepumpen som den ska även då displayen är släckt?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan Torbjörn,

Tack för Ditt meddelande! tummenupp

Hur kan jag kolla att värmepumpen går?

Om switchen står på Automat eller Manuell tycks i alla fall INTE påverka statusen på displayen.
Bifogar en bild på displayen när värmepumpen står på Automat. Varken On/Off lyser och displayen visar endast svarta oläsliga tecken.

När jag skruvar ur proppen för värmepump så slutar fläkten att gå. När jag skruvar i proppen igen så börjar fläkten igen.

Jag har börjat fundera på om det kan vara något ev glapp i något krets- eller styrkort???

Hälsningar
Bislet

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

Bifogar en bild från tidigare idag, när On/Off knappen lyste och man kunde läsa texten i displayen.

Hälsningar
Bislet

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan,

Nu har i alla fall On/Off knappen börjat att blinka! :) Även texten i displayen är blinkande "oläslig" text.

On/Off knappen har under dagen uppvisat tre olika steg:

Av
Blinkande ljus
PÃ¥

Allt under de ca 5-6 timmar som jag kunnat observera värmepumpen.

Det här börjar bli riktigt "spännande"...

Hälsningar
Bislet

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan Josht,

Tack för Ditt meddelande! tummenupp

Ju längre dagen gått, ju mer säker har jag blivit på att det är en elektriker som jag behöver kontakta.

Tack Josht för tipset vad gäller Kretskort! tummenupp  Autoterm & IVT har ju samma tillverkare sÃ¥ det mesta frÃ¥n IVT passar bÃ¥da.

Tycker fortfarande det är lite märkligt att det "smäller" i shuntventilen samtidigt som det blinkar i On/Off knappen.
Någon som känner till om detta hänger ihop ELLER om det är ett separat problem?

undrar
Bislet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det ser ut som att shuntventilen står i ett ändläge, smällarna då beror på att den försöker vrida förbi ändläget och då kuggar den över.
Jag gissar att en ändlägesgivare är trasig eller nått sånt?
Displayen kan beror på dålig kontakt, dåligt kretskort eller översvämning.
Öppna och kolla att kondensvattentråget inte är vattenfyllt och svämmar över, det brukar rinna ner i elektroniken då.
Det finns en kondensvattenslang som man kan rensa med en stålwire eller liknande.
Om det är dålig kontakt kan det hjälpa att bara lossa och sätta ihop kontakterna igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hejsan Carl N

Varmt tack för Ditt meddelande!  tummenupp

a/När det gäller shuntventilen, skall jag vrida på den???

b/Ingår ändlägesgivare i någon typ av kort?

c/Var hittar jag kondensvattentråget? Har kollat i nedan manual men ej funnit någon sådan information:
https://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Anvandarhandledning_IVT490.pdf

Jag hittade nedan länk som tipsade om att kolla spillvattenkoppen:
https://www.ivt.se/support/skotselrad/vent-202c/

När jag kollade spillvattenkoppen så stod det vatten där. Fick ut ca 1,5 dl vatten + lite grön algaktig "massa" (se bifogad bild) :o

Hälsningar
Bislet

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen,

Hittade lite matnyttig information på nedan länk:

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25177.0

Därefter hittade jag nedan länk, med tips om Hushållsättika, 24%, som bakteriedödande medel:
https://www.aftonbladet.se/harligthemma/a/E66qa/husmorstips-stada-med-det-du-har-hemma

Hade dock bara Ättikssprit, 12% så jag fick använda det, istället! ;)

Nu har jag rengjort spillkoppen med ättikssprit samt även rengjort delar av kondensvattenslangen med ättikssprit, med hjälp av en flaskborste.

Skall bli intressant att se ifall On/Off knappen lyser grön även imorgon (samt att det även går att läsa i displayen).

Jag återkommer med besked! :)

Hälsningar
Bislet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kan ställa shunten i manuellt läge genom att trycka in den.
I detta läget kan du vrida den för att shunta ut värme men när det är varmt ute så ska den väl vara stängd.
Ändlägesgivaren sitter inuti shuntmotor-delen, så denna påverkas inte av elfel.
Styrningen i värmepumpen skickar säkert en stäng-signal till shunten när det är varmt ute, men när den är helt stängd så ska ändlägesgivaren stoppa shuntmotorn.
Om shunten inte når ändläget så kan den kugga över för att ventilen går trögt, kolla noga.

Kondensvattentråget sitter längst upp under värmepumpens förångare.
När frånluften värmer förångaren så kyls frånluften ner och fukt kondenseras ut som droppar ner i ett tråg och vidare genom en slang ner i spillkoppen.
Men även varmvattenberedarens säkerhetsventil släpper ner vatten i spillkoppen så det kan vara stopp i tråget.
Man måste öppna övre panelen och kolla.
Jag är inte 100 på hur man lossar övre panelen men det borde sitta skruvar där som kan lossas?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hej igen Carl N,

Varmt tack för ytterligare info! tummenupp

När Du skriver: "Om shunten inte når ändläget så kan den kugga över för att ventilen går trögt, kolla noga".
Vilken ventil menar Du?

Här kommer lite återkoppling vad gäller displayen. Problemet kvarstår dvs On/Off knappen har tre olika "lägen":
Svart (av), Grön (på) samt blinkande Grön, beroende på när man råkar titta på displayen.

Jag har nu skruvat bort de två plåtar som jag funnit, men ej hittat något kondensvattentråg.
Den ena bilden visar endast elektronik och den andra bilden visar fläkt och elektronik, bakom plåtarna.

Vart skall jag leta härnäst efter kondensvattentråget? Är bortrest några dagar, men måndagen den 17/8 letar jag gärna igen. ;)

Hälsningar
Lisbet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Hittade en manual som visar grejerna.
Jag ser att tråget inte är direkt ovanför elektroniken så detta var kanske ett långskott?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej igen Carl N,

Varmt tack för det mycket intressanta bilden! tummenupp Bifogar en bild på kondenstråget på värmepumpen.

Det gäller att vända pÃ¥ varje sten, när det gäller problem med värmepumpar. Min mammas första värmepump, en Elekto Standard frÃ¥n 1987 var mer av en prototyp sÃ¥ där hade hon problem, nästan jämnt! 

Jag har inte än "upptäckt" att felet med blickande, släkt respektive grön lappa "påverkat" värmepumpen mer än när man vill göra ändringar på displayen får man passa på när man ser texten!

Hälsningar
Lisbet


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!