0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo det är kondensvatten som kommer dit, och med det följer lite fint damm som gör att det kan täppa till en aning i slangen som är kopplad till koppen.
Jag hade samma problem samt att bubblade ibland, tror det berodde på att när vinden stod på på avluftens utsläpp blev mottrycket så stort att lite luft trycktes ned till kärlet.
Citat från: hplp skrivet 19 april 2009, 20:14:21Jo det är kondensvatten som kommer dit, och med det följer lite fint damm som gör att det kan täppa till en aning i slangen som är kopplad till koppen. Ok då verkar allt normalt då. Men någon slang sitter det inte på min kopp, får väl skaffa fram en lämplig slangbit själv och sätta dit så jag kan leda vattnet lite bättre till avloppet, så jag slipper att det blir blött på golvet.Citat från: hplp skrivet 19 april 2009, 20:14:21Jag hade samma problem samt att bubblade ibland, tror det berodde på att när vinden stod på på avluftens utsläpp blev mottrycket så stort att lite luft trycktes ned till kärlet. När jag tömde min spillvattenkopp tyckte jag att det blåste hela tiden från slangen som kommer uppifrån värmepumpsdelen. Ska det inte göra det eller missuppfattar jag ditt inlägg?
Gör väl inget om det blåser lite från slangen. Men det var det bubblande ljudet jag ville eliminera. Kärlet var som ett vattenlås, jag hade kanske för lång slang, var kanske inte meningen att den skulle nå botten.
Hej.Har haft ett liknande problem på min ES380/480 att det läckte kondensvatten ut på golvet. Det visade sig vara dräneringsslangen som korkat igen vilket gjorde att vattnet rann på utsidan av slangen vilket också gjorde att det blev en del elfel som då också gjorde att jordfelsbrytaren löste ut. Fick stänga av allt, ta bort täckplåtar och med en värmefläkt torka pannan ett dygn innan jag slog till strömmen igen och det gick bra. Orsaken var att från kondensuppsamlingsplattan uppe vid kompressorn kommer det ner damm och annan skit som på sikt korkar igen slangen. Kontrollera slangen hela vägen att den är öppen och ren.
Jag har haft läck i säkerhetsventilen. Efter ett par dar ringde jag hem servicekillen. Det visade sig vara övertryck i nätet. Vi ringde upp vattenverket som erkände att de hade haft ett par killar på plats som "pulat" lite i en tryckhöjningsstation. (vattenbolaget ersatte mig sedan för det inträffade) Ring och hör med vattenverket först.