Click Here 1
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten  (läst 1183 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 709
Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« skrivet: 21 juli 2020, 07:54:28 »
Hallå!

Vill ha ett bilbatteri på ett släp som laddas via släpvagnens el på enklaste sätt. Jag tänker mig att man kan inte ladda med någon kraftig ström då kablarna är klena, vilket i sig inte är något problem då jag kör 4-5 timmar innan jag stannar och behöver strömmen. Vad behövs för prylar för att få det att fungera?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2003
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2020, 11:39:24 »
Måste det vara på vagnen? Hur mycket tänkte du att du behöver efter 4-5 timmar? Tror knappt det blir mycket med klena trådar.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 6300kWh 6700 kWh årligen.
12st JA-solar 340W, SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 6863
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2020, 12:55:48 »
fullkoppla släpvagnsuttaget så här om det är sjupoligt.
http://www.foma.se/wp-content/uploads/2012/01/FOMA-Elschema-13pol-7pol.pdf
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18469
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2020, 12:56:04 »
Om jag inte minns helt fel finns det ett stift för laddning och jord i 13 polig kontakt borde det inte bara vara att dra det till batteriet  Sc:,h Vet inte hur mycket det ger men säg att det laddar med 10A så ger det ju en hel del på de timmarna och antar du inte börjar med helt urladdat batteri.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sigtuna
  • Antal inlägg: 709
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2020, 21:42:16 »
Kan jag bara koppla batteriet till pol 10 och 13? Laddar den då så mycket som "ges" eller måste jag ha någon elektronik mellan så den bara tar tex 10 amp?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tanken.

Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Utloggad HBerggren

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 347
  • Älskar styrsystem
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2020, 00:32:30 »
Du behöver något som begränsar aktivt. Annars blir det överbelastning av ledningen och kontakter redan när batteriet normalt urladdat.

Jag kikade runt lite förut, men hittade inget jag kunde rekommendera. Kika bland husvagnsfolkets kretsar.
185 m2 med krypgrund. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300 CU Sol. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12988
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2020, 07:13:00 »
Den typ av laddningsregulator som sitter i husvagnar borde gå att köpa i vilken välsorterad husvagnstillbehörsbutik som helst.
Sen måste du se till att du har ett stift med konstantspänning i uttaget. Det är inte standard på 7-poliga kontakter.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad HBerggren

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 347
  • Älskar styrsystem
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #7 skrivet: 22 juli 2020, 12:28:29 »
Hittade en snikvariant som jag tror fungerar om man orkar montera den i en säker plåtlåda. Sätt ett relä före, som styrs av inkommande belysning eller något.

https://www.electrokit.com/produkt/dc-dc-omvandlare-1-2-35v-8a/

Du kan ställa strömbegränsningen genom att mäta vad du får för spänningsfall. Mellan startbatteripol + och före regulator + i vagnen. Glöm inte säkringar.


Edit: Lite bekymmer kan det bli med att spänningen blir för låg. Det är viktigt att batteriet verkligen blir fulladdat så det inte åldras i förtid. Man kan sätta en step-up eller boost före den begränsande regulatorn så fixar man detta.

Eller köra en dyrare allt-i-ett-regulator:
https://www.electrokit.com/produkt/inbyggnadslada-for-programmerbar-stromforsorjning/
https://www.electrokit.com/produkt/programmerbar-stromforsorjning-50v-5a-step-up-step-down/
Lite låg ström på denna lösningen dock tycker jag, man vill ju kunna vrida upp lite till om det är möjligt.

Samma sak på husvagnsfirmor verkar vara runt 2200.
« Senast ändrad: 22 juli 2020, 12:50:34 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300 CU Sol. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18469
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #8 skrivet: 22 juli 2020, 12:50:45 »
Nått sånt här dosa som det ska kopplas med https://campweb.se/booster-wa-1208.html  verkar inte vara enkelt det här blir nyfiken vad ska du ha batteriet till ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Albireo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #9 skrivet: 22 juli 2020, 17:49:34 »
Nått sånt här dosa som det ska kopplas med https://campweb.se/booster-wa-1208.html ...
Stämmer ska du få funktion måste du ha en liknande dosa (även CTEC mfl. har) Dels för att få möjlighet till full laddat batteri, men även för att inte bilbatteriet okontrollerat ska urladdas när inte generatorn laddar.
Har du 7-polig kontakt kan du överföra mer ström än 13-polig. Det finns lösningar som även kan ladda när fordonet står stilla.
Men måste batteriet finnas på släpet? (Är det ett speciellt skaktåligt batteri?)
Behöver du snabbare laddning skulle jag
- Välja grova kablar. (t.ex. 6mm2 eller mer - beroende på max laddström)
- Placera extrabatteriet så nära generatorn som möjligt
- Samt välja en passande "booster" för att få funktion.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 18469
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #10 skrivet: 22 juli 2020, 18:06:11 »
Varför kan 7 polig överföra mera laddning ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1080
  • Kön: Man
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #11 skrivet: 22 juli 2020, 18:37:46 »
Grövre stift i kontakten?
Mer yta för kylning?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 24625
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #12 skrivet: 22 juli 2020, 20:47:42 »
Jo, stiften är grövre, men om man inte byter ut kablaget så är det inte stiften som begränsar.
Drar man ny kabel från generatorn till kontakten och vidare så kan man ju göra om lite.
Jag ser att man kan använda 2:an på en 7-pol för detta i så fall.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagnskontakt_(ISO)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 310
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #13 skrivet: 22 juli 2020, 22:10:08 »
Nått sånt här dosa som det ska kopplas med https://campweb.se/booster-wa-1208.html  verkar inte vara enkelt det här blir nyfiken vad ska du ha batteriet till ?

”Smurfen” och ”Albireo”  är ju på rätt väg.
Men sen beror det ju också på, hur stor generator du har i dragbilen, om den orkar
att ladda så mycket mer vid de varvtal det är frågan om vid normal körning.
Bilar med extra hög förbukning i elsystemet utrustas ju oftast med en större
generator. ( t.ex ambulanser )
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.

VP Nibe F1255-12       2019             4913 kWh ( +  HH-el 3106 kWh beräkn.)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018             6026 kWh ( +  HH-el 3106 kWh beräknat  12 mån. före)
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)
(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12988
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Ladda bilbatteri via släpvagnskontakten
« Svar #14 skrivet: 22 juli 2020, 22:28:35 »
De allra flesta bilar klarar av att ladda batteriet i en husvagn medans man kör, så jag har svårt att tro att det skulle behövas en större generator.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!


Notice: Undefined variable: indexbanners in /home/varmepumpsforum/public_html/varmepumpsforum.com/vpforum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 27
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?