Hejsan.
Jag har sett att det finns ett antal trådar om detta, men jag har inte riktigt lyckats stilla min nyfikenhet. Framför allt när det gäller blanda olika dimesioner.
Lite bakgrund: Jag har en Mitsubishi Zubadan/Ecodan combination där installationen blev väldigt slarvigt gjord, men det behövde vid det tillfället gå fort. Jag har också nyligen dragit nya stammar i källaren, största anledningen till detta är att det med största sannolikhet är ett läckage någonstans på den gamla blårörs stammen, och den är helt ingjuten i valvet mellan källare och bottenplan. Men det passade bra eftersom jag ändå behövde ordna anslutningar till två golvvärme centraler i huset.
Därför har jag dragit en 32mm LK PAL slinga i källartaket, med avtappningar för golvvärmen. Avtappningarna kommer att göras med 20mm PEX. För att kunna ansluta den nya stammen till pannan, behöver jag ändra om rördragningen lite, och därför tänkte jag samtidigt snygga till installationen mellan inne och utedel. Och här kommer min fråga.
När jag skulle dra den nya stammen så pratade jag med en konstruktör på jobbet, och som jag förstod det så vill man ha så stor vattenmassa som möjligt i stammen och sedan sticka av den mängden man behöver till respektive "förbrukare". Dessutom minskade risken för knäppningar med större dimensioner har jag förstått.
Mellan inne och utedel drogs det 25mm PAL vid första installationen. Men nu nar jag står och tittar på det så blir jag fundersam. Utgången på utedelen är R25 och utgången på inne delen är 28mm koppar. Jämför man inner diametern på ett 28mm koppar och en 25mm PAL så är ju skillnaden ganska stor. Enligt installationsmanualen så ska det vara 28mm koppar eller motsvarande mellan inne och ute del. Vid tillfället så fick jag rekommendationen av butiken jag köpte rören ifrån att 25mm PAL motsvarade 28mm koppar. Men så noterar jag att inne i pannan så är det bara 22mm rör, och att röret som sticker ut ur maskinen är utvidgat till 28mm.
Det jag funderar på är om man skall gå upp till 32mm mellan inne och utedel nu när jag ändå ska dra om det. Vinner jag något på att ha så stor dimension som möjligt i hela kedjan mellan utedel och avstickare?
Det skulle ju då som exempel bli:
Utedel -> 32mm PAL -> Innedel (22mm cu) -> 32mm PAL -> 20mm PEX -> Golvvärme shunt.
Eller ska man hålla fast vid:
Utedel -> 25mm PAL -> Innedel (22mm cu) -> 32mm PAL -> 20mm PEX -> Golvvärme shunt.
Jag behöver få lite grepp om det här känner jag.

Mvh Johan