0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
R290 om du ska bygga något som ska säljas. Stämmer det max 150g? F370 med 400g säljs ju ännu. 420g i S735. Men till dig själv så går både stor laddning R290 och R32 bra tänker jag.
Du kan bygga en sån borrhålsemulator jag har. Stor värmeväxlare, 2 expansionskärl, en shunt och två olika vätskor är väl nyckelorden.Som borrhållssimulator kommer jag att använda en L/V utedel fr Thermia Atria. Det blir en korsning mellan IVT495 Twin och Thermia Atria. Samtidigt löser man problem med"..en liten slinga jordvärme".Mina ambition är att få 10kW DC Inverter bergVP med inbyggd FLM. Kanske man bör ta frånluftmodull fr 495 och VP-konstruktion från Atria eller vilket som helst VP som bägrensars inte av kondensorslinga in i tanken.[/font]
För inomhus gäller 150 gram. F.ex BergVP. För L-V monoblock dvs allt ute kan man ha flera kg.Hur klarar sig Nibe i FrånluftdVP med fyllning ca 450gr propan? Mycket bra fråga!!
Tack för tipset. Jag ska börja med en bergvärmepump. Köper på Blocket för 2.000 och uppgraderar till DC Inverter 10kW 2-10 som Mitsubishi Geodan. Har samma R32 kompressor. Om Rickard tillåter då kan jag beskriva hur det går.
Så vitt jag vet har det alltid varit max 500 gram i Sverige.
Till exempel är den nuvarande reviderade IEC EN 60335-2-89 av stor betydelse för kommersiell kyla. Detta beror på dess reviderade versionen förväntades öka den tillåtna fyllnadsmängd för propan (och andra Clas 3 köldmedier) i kommersiell kyla till 500 g (från dagens 150 g) vilket möjliggör utveckling av ett bredare spektrum av kommersiella kylsystem. Emellertid har detta förslag inte stödets i den senaste röstningen [25], och därför kommer ingen sådan ökning att tillåtas enligt standarden inom en nära framtid. Även om denna revision sannolikt kommer att överklagas, är resultatet av framtida röst fortfarande osäkert och gränsen på 150 g finns fortfarande för den utrustning som omfattas av IEC EN 60335-2-89.