Hej,
Försöker reda ut om vad jag fått påtalat för mig är "skrönor" eller om det ligger någon sanning bakom det.
Har tidigare hört, och fick det även påtalat av installatören, att man inte ska ställa ACn på för låg temperatur eller fläktläge. Jag är hyffsat tekniskt lagd och har lite svårt att förstå vad som skulle skada en pump om förhållandena är rätt?
Har en Mitsubishi split (MXZ-2D53VAH) med två innedelar, AP25 och en LN25. Dessa är avsedda primärt för kyla på sommaren och kyleffekten är rejält överdimensionerad. Yttre solskydd gör att instrålning inte är så stor. Dagtid kör jag dom inställda med allt på auto och 21 grader och pumpen verkar knappt bekymmrad och går långt från fullt. På kvällstid stänger jag till den som sitter i sovrummet och ställer ner den till 19 grader, vilket den inte heller verkar ha några problem att kyla till. På natten får den sen stå på 21 grader men på lägsta fläktläget.
Enligt installtören så skulle det inte vara bra att ställa kylan för lågt eller köra den på lägsta fläktläget som jag gör nattetid i sovrummet.
Min fråga är, om pumpen inte har några problem att kyla på det sättet jag ber den, ligger det ändå något i att den kan ta skada av det?
Tack och glad, sval sommar