Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Potential i att koppla in golvvärme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Potential i att koppla in golvvärme (läst 1491 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sunile
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Sunile
«
skrivet:
09 juni 2020, 21:22:35 »
Citera
Hej,
Bakgrund: Jag har nyligen köpt och flyttat till en gård med flera uppvärmda byggnader där bostadshuset är ett gammalt timmerhus med radiatorer. För några år sen byttes värmekälla från en flispanna till en stor bergvärmepump och 400m aktivt borrhål. En av byggnaderna som hålls frostfri är vad vi kan kalla ett garage på ca 85 m2 med gjuten platta där bergvärmepumpen står samt det gamla pannrummet är en del av. I plattan finns golvvärmeslingor ingjutna som aldrig kopplats in utan idag hålls lokalen varm genom värmen från de långa, grova (54 mm) och oisolerade kopparrör som går mellan bergvärmepumpen och pannrummet samt vidare till kulvertar till andra byggnader.
Min fråga är om jag kan vänta mig någon större vinst gällande förbrukning av att koppla in golvvärmen och isolera rören? Jag tänker att det borde leda till lägre krav på hur hög framledningstemp pumpen behöver få fram och därmed bättre COP? Samtidigt kommer väl troligtvis energin som krävs för att hålla hela plattan och rummen varma öka mot för att som tidigare främst hålla luften på plussidan?
Ytterligare fråga, en av byggnader som också hålls varm är ett annat garage där värmekällan är en aerotemper som ju gjorde sig bättre på flispannans tid då den gillar högre framledningstemp. Visst vore det vettigt att i denna lokal försöka få dit ordentligt stora radiatorer istället, samma här för att kunna sänka framledningstemperaturen?
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30755
Karma +21/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
SV: Potential i att koppla in golvvärme
«
Svar #1 skrivet:
09 juni 2020, 23:35:48 »
Citera
Om golvet är bra isolerat under så kanske det finns nått litet att vinna.
Om golvet är oisolerat så kommer värmeförlusterna neråt äta upp alla ev vinster med lägre framledning.
En fundering är hur varmt du vill ha i dessa 2 byggnader?
Även om du sänker framledningstemp så kan du förlora mer på att höja temperaturen i utrymmet?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36237
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
10 juni 2020, 07:49:14 »
Citera
Det som styr framledningstempen är behovet av värme i det rum som har "klenaste radiatorerna".
Alltså, vill du nödvändigt ha varmare i kallgaraget och ser till att det blir det genom att öka kurvan i värmepumpen, först då är det vettigt att börja värma med golvslingorna, eller en fläktradiator. (Hellre en aerotemper än med golvet om det är oisolerat).
OM det som styr din kurva idag är husets behov av en viss framledningstemp så finns inget att vinna på att koppla in golvvärmeslingorna.
Detta sagt med ett förbehåll, OM de grova rören avger så mycket effekt att temperaturen på vattnet in i huset blir märkbart lägre än det skulle bli om du värmde dina två sidobyggnader på annat sätt så kan det finnas en potential att sänka kurvlutningen och då också låta värmepumpen arbeta med lägre framledningstemperatur.
Fläktradiatorer som dessa skulle kunna vara ett bra alternativ.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilation/uppvarmning/vattenburna-element/flaktkonvektor-416115/
«
Senast ändrad: 10 juni 2020, 07:50:56 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Sunile
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Sunile
«
Svar #3 skrivet:
10 juni 2020, 22:12:20 »
Citera
Tack för svar.
Lite svårt att veta med andra ord vad utfallet kan bli. Tror att jag avvaktar och bor en vinter för att kunna observera lite hur det hela beter sig under den kalla perioden för att sedan utvärdera hur jag ska agera nästa år.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2069
dolda: 1
användare: 9
Användare online
:
Rickard
Smurfen.
purjo__
rocas
Heat?
lars
Standy91
JoA
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info