Hej,
Bakgrund: Jag har nyligen köpt och flyttat till en gård med flera uppvärmda byggnader där bostadshuset är ett gammalt timmerhus med radiatorer. För några år sen byttes värmekälla från en flispanna till en stor bergvärmepump och 400m aktivt borrhål. En av byggnaderna som hålls frostfri är vad vi kan kalla ett garage på ca 85 m2 med gjuten platta där bergvärmepumpen står samt det gamla pannrummet är en del av. I plattan finns golvvärmeslingor ingjutna som aldrig kopplats in utan idag hålls lokalen varm genom värmen från de långa, grova (54 mm) och oisolerade kopparrör som går mellan bergvärmepumpen och pannrummet samt vidare till kulvertar till andra byggnader.
Min fråga är om jag kan vänta mig någon större vinst gällande förbrukning av att koppla in golvvärmen och isolera rören? Jag tänker att det borde leda till lägre krav på hur hög framledningstemp pumpen behöver få fram och därmed bättre COP? Samtidigt kommer väl troligtvis energin som krävs för att hålla hela plattan och rummen varma öka mot för att som tidigare främst hålla luften på plussidan?
Ytterligare fråga, en av byggnader som också hålls varm är ett annat garage där värmekällan är en aerotemper som ju gjorde sig bättre på flispannans tid då den gillar högre framledningstemp. Visst vore det vettigt att i denna lokal försöka få dit ordentligt stora radiatorer istället, samma här för att kunna sänka framledningstemperaturen?