Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inkoppling frikyla
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Inkoppling frikyla (läst 1379 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jope76
Nybörjare
Antal inlägg: 9
Karma +0/-0
jope76
Inkoppling frikyla
«
skrivet:
03 juni 2020, 19:33:15 »
Citera
Jag har planer på att skaffa frikyla till vår IVT 495, men har en fundering kring hur det ska anslutas till befintligt system. Det finns redan avsättningar för kyla förberett, dit det ska kopplas en cirkulationspump. Avsättningarna sitter enligt alternativ 1 nedan, dvs i serie med värmepumpen. Min fundering är hur köldbärarvätskan ska kunna cirkulera ordentligt till fläktkonvektorn när värmepumpen inte går? För värmepumpens köldbärarpump står väl still när värmepumpen inte jobbar, och då blir det väl svårt att dra runt köldbärarvätskan genom den?
.
Loggat
Hastings
Expert på värmepump
Antal inlägg: 594
Karma +0/-0
Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Hastings
SV: Inkoppling frikyla
«
Svar #1 skrivet:
03 juni 2020, 19:45:51 »
Citera
Nix det går bra enligt alternativ 1 Men du måste ha en backventil mellan avsticken . Välj en klaffventil. Tallriksventiler ger ett sådant motstånd att du får betala mer i el till VPn cirkulationspump.
Loggat
180 m2 + 108 m2 källare
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån största acktank. Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg
Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4384
Karma +5/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #2 skrivet:
03 juni 2020, 23:38:21 »
Citera
En stillastående cirkpump stör inte flödet genom den nämnvärt, så man brukar köra frikylan i serie.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
DrGreenbaum
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 119
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
DrGreenbaum
«
Svar #3 skrivet:
04 juni 2020, 09:50:08 »
Citera
Min inkoppling är enligt alternativ 1 och jag har inga problem med flödet i kretsen. Har en stratos pico 25/1-6 i cirkulationspump på avsticket och den jobbar då på bra för 40W/h. Vet inte vad jag har för backventil men allt fungerar kanon
Loggat
Hastings
Expert på värmepump
Antal inlägg: 594
Karma +0/-0
Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Hastings
«
Svar #4 skrivet:
04 juni 2020, 10:28:09 »
Citera
Tips nr2.
VP cirkulationspump är stark och man får ofta fortledning av ljud upp över ledningarna till frikylan samt flöde genom ledningarna. Om ledningarna passerar förbi sovrum eller att du är ljudkänslig så lägg till två avstängningsventiler för de 9 månader om året man inte vill använda frikylan + en NC ( normaly closed) magnetventil som stoppar flödet när frikylan inte används u sommaren.
Loggat
180 m2 + 108 m2 källare
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån största acktank. Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg
Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Inkoppling frikyla
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 886
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info