Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F410 bypassventil
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: F410 bypassventil (läst 897 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
miranda
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 14
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
miranda
F410 bypassventil
«
skrivet:
06 maj 2020, 09:43:07 »
Citera
I manualen till F410p står det att det "måste finnas en så kallad 'by-pass' -ventil för att skydda cirkulationspumpen". Det låter ju viktigt, och eftersom jag har en sådan utan anslutna radiatorer (gör bara varmvatten och varmluft) så blir jag ju lite orolig.
Men, samtidigt sitter ju tilluftsbatteriet parallellt med radiatorkretsen. Det borde ju innebära att cirkulationspumpen faktiskt trycker vatten genom den kretsen, så att den slipper stå och tugga mot ett stängt system. Borde inte det betyda att man inte behöver någon bypass?
Och om det nu ändå är så att manualen har rätt (har hänt förut), borde jag skaffa mig en slangbit som jag byglar radiatorkretsen med?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: F410 bypassventil
«
Svar #1 skrivet:
06 maj 2020, 10:47:20 »
Citera
Bra fråga. Att bara ta en slangbit eller rörbit som bypass tror jag inte blir bra. Flödet i tilluftsbatteriet är beräknat på ett visst tryckfall i hela värmekretsen och det kan istället bli för lågt flöde i tilluftsbatteriet. Står inget nämnt om bypass i installationshandboken för F470. Jag skulle kontakta NIBE Support och fråga.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
miranda
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
miranda
«
Svar #2 skrivet:
08 maj 2020, 08:45:34 »
Citera
Bra tänkt att ringa Nibe, det ska jag göra vid tillfälle. Återkopplar här sen, kan tänka mig att svaret kan vara av intresset =)
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10201
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
08 maj 2020, 10:18:48 »
Citera
Ja återkom med besked, alltid intressant. Tror dock de flesta med 410P även har åtminstone ett mindre system med radiatorer eller golvvärme. Det räcker inte att värma med bara ventilationen, den innehåller inte tillräckligt med värmeenergi. Annars behöver man t.ex. el-radiatorer i rummen. Så till vida man inte bor i ett extremt isolerat passiv-hus.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
HBerggren
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 3977
Karma +3/-0
HBerggren
«
Svar #4 skrivet:
08 maj 2020, 13:06:24 »
Citera
Oj, den texten har jag inte sett i manualen.
Dock så behövs ingen bypass skulle jag säga. Tilluftsbatteriet i sig är ju en "bypass". Det är väl bara när man inte har element, golvvärme eller tilluftsvärme samtidigt som cirkulationspumpen är på som det kan bli problem. Hur shunten står högsommar vs vinter påverkar inte bypassbehovet heller, flödet är samma genom pumpen.
Så länge man har en skillnad mellan kanal 03 och kanal 09 när nämnvärt värmebehov finns så vet man att vattnet går genom tilluftsbatteriet i alla fall.
Apropå oron som det grundar sig på, se till att cirkulationspumpen står på lägsta hastighet nu när systemet är onormalt litet. Vidöppen strypventil för värmebatteriet. Och hitta en värmekurva som ger önskad inomhustemperatur - 2 på kanal 09 under de värmekrävande dagarna. (Varmare om behovs finns men kan ge lägre luftkvalité).
Då minskar man kavitationsrisken allt som går för pumpen och elförbrukningen blir lägst.
Undra om Nibe har något med 15 mm rör är för litet för pumpen eller om de inte vill ha skiktning i tanken. Under sommartid när shunten är stängd är ju skiktningen total i många dygn. Så det borde ju inte vara ett problem. Hur som, också intresserad av att höra tanken med rekommendationen.
«
Senast ändrad: 08 maj 2020, 13:08:44 av HBerggren
»
Loggat
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.
miranda
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
miranda
«
Svar #5 skrivet:
18 maj 2020, 20:38:45 »
Citera
Har visst inte blivit av att ringa Nibe, men efter lite experimenterande så tycker jag ändå att det verkar flöda på tillräckligt genom bara tilluftsbatteriet, åtminstone med cirkulationspumpen på lägsta farten. Kan inte höra några ljud, typ kavitation, från kretsen.
Dock så har jag lite funderingar kring trimventil, men startar en ny tråd för det.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
F410 bypassventil
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1120
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Börje__
permard@hotmail.com
jantijanti
ghupost
Josth
Kvarn
kebj76
jehu
Rillman
Andreasp123
RaveG
tardidan
Zappa59
joehal
sigge01
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info