Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia Ventec (igen)  (läst 19850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Msyr

  • Gäst
Msyr
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #30 skrivet: 11 november 2020, 22:04:22 »
Hej Bislet,
Vi funderar pÃ¥ en Ventec och undrar om du är nöjd med din nu när den fÃ¥tt gÃ¥ lite. Vi har en Nice f360 idag och varmvattnet börjar tryta när barnen duschar, har du nÃ¥gon hum om hur länge ni kan duscha med Ventecen?  :)
Mvh
Msyr

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #31 skrivet: 12 november 2020, 22:01:17 »
Hejsan Msyr,

Min mamma (glad pensionär som bor ensam i sitt hus) är mycket nöjd med Thermia Ventec. tummenupp Hon brukar bada 1-2 gånger/vecka så hon gör ju inte åt så mycket varmvatten. Såg på nedan länk att Thermia Ventec har en varmvattenberedare på 248 L.

http://tcmadmin.thermia.se/docroot/dokumentbank/Thermia_Ventec_datablad_20200908.pdf

Thermica Ventec har rostfri varmvattenberedare så det behövs ingen offeranod.

Hälsningar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #32 skrivet: 13 november 2020, 21:43:12 »
Hej Msyr

Jag har tyvärr inte heller någon relevant erfarenhet med två vuxna och en tvååring i hushållet som inte på något sätt tär på varmvattentillgången.

Däremot verkar det finnas ett varmvattenkapacitetstal (eller varmvattenprestanda) som dagens värmepumpar är försedda med för att kunna jämföra på ett någorlunda relevant sätt då konstruktionen skiljer sig mellan olika fabrikat, annars hade det ju gått att jämföra tankstorlek och effekt rakt av. Om det är samma standard de använder sig av lämnar jag osagt.

För Thermia Ventec är detta 248 liter (180 liter tank).
IVT 402: 248 liter (186 liter tank)
Nibe F370: 217-248 beroende på vilken standard som används (170 liter tank)

Hittar inga jämförelsetal för F360, men tanken är 170 liter och liknande konstruktion som F370, så en fredagsgissning ger ungefär samma prestanda som den, dvs samma som för Ventec. Jag hade därför inte hoppats på alltför stor skillnad jämfört med din nuvarande förutsatt att den funkar optimalt. Möjligheten att ställa in högre varmvattentemeratur finns dessutom redan i din pump.
« Senast ändrad: 13 november 2020, 21:45:22 av Twinsen »

Utloggad Emilio2020

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #33 skrivet: 03 december 2020, 20:49:59 »
Hej,
Sitter idag på en Nibe 310p vars kompressor inte mår speciellt bra (oljud, hög avluft, fallande tryck etc .....)
Dvs kompressorras kommer nog snart....

Men klurar på vad göra isf. Hade tänkt ta hit lokala Nibe-firman för offert på reparation av befintliga 310 alternativt utbyte emot 370 eller 730. (Alltså offert på alla 3 alternativen).
Sen hitta jag på Thermia Ventec. Förstår basics att Ventec är samma klass som 370 o 310 och att 730 är inverter, dvs 730 annan topologi o mer high-end.

Frågan e alltså fördelar o nackdelar med Ventec kontra Nibes produkter?
Också gärna input o erfarenheter från er som köpt en Ventec? (Finns inte så mkt info online så som med Nibes produkter).

Jag är inte så intresserad av räkna på återbetalningstider, Lull så som uppkoppling , design etc. utan vad jag primärt värdesätter är en pålitlig drift/pump som måste vara tystare än befintliga 310.....o hålla längre än 7år per kompressor......
(Befintlig 310 är har d bytts kompressor på var 7e år på)

Kom gärna med input o erfarenheter :)
(Speciellt ni som har en Thermia idag) :)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #34 skrivet: 04 december 2020, 19:10:37 »
Hejsan Emilio2020,

Varmt välkommen hit! tummenupp

Hur gammal är Din FLVP? Hur stor är huset dvs m2? Är det ett prefabhus? I så fall vilket firma har tillverkat det? Jag är "fastighetsskötare" åt min mamma som är inne på sin tredje FLVP. Hon bor i ett prefabhus, tillverkat 1987 av Anebyhus ( 1,5 plans) men hon använder endast bottenplan.

När hennes FLVP nr 2. Autoterm (samma som IVT) gick sönder kollade jag mycket och länge på vilken ny FLVP som jag skulle välja. Det blev till slut Thermia Ventec trots att jag inte läst så mycket positivt på Internet om den. Fann heller inte negativ information om Thermia Ventec, så det var ju också bra. :)

Du kan begära in en offert via nedan länk:
https://www.thermia.se/varmepumpar/franluft-varmepump/ventec_franlufts-varmepump/

Såväl signaturen Twinsen som min mamma & jag är jättenöjda med Thermia Ventec, så jag tycker absolut att Du skall ta med detta märke när Du utvärderar vilken FVLP som Du skall köpa.

En trevlig helg! wave

önskar
Bislet

Utloggad Emilio2020

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #35 skrivet: 11 december 2020, 13:37:55 »
Tack för info, speciellt offertjänsten där kan komma till nytta. =)

Gällande ljudnivå för Ventec -> tycker min 310 låter mkt. Vet att det är lurigt med ljud iom att det upplevs olika och misstänker att det beror mycket på hur installation gjorts. Men ni som har Ventec, har ni upplevt ngn skillnad/likhet i ljudnivå kontra den pumpen man hade innan?

Som sagt, finns det fler som har Ventec idag så är jag mkt intresserad av vad ni upplevt som + & - med pumpen.

Trevlig helg!

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #36 skrivet: 11 december 2020, 20:23:21 »
Med Buller-appen mäter jag 45,5-46,5 dB(A) i huvudhöjd 1 meter från pumpen, vad nu en sån mätning är värd. Men betydligt tystare än den gamla i alla fall.

Kollar man på tekniken så har Nibe F370 fast kondensering, vilket ger en generellt hårdare gång och högre tryck än flytande kondensering i Ventecen, den senare startar/stoppar å andra sidan oftare av den anledningen. Vad det ger för påverkan på kompressorns livslängd får man gissa själv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #37 skrivet: 12 december 2020, 10:11:42 »
Intressant med en bullermätning! Enligt specarna för Ventec är ljudeffektnivån 48 dB(A).

F370 jobbar med skiktning i tanken så man kan säga att den har halvfast eller halvflytande kondenseringstemperatur då nedre delen för det mesta hålls vid den framledningstemperatur som behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Paxel

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #38 skrivet: 18 december 2020, 22:38:19 »
Stort tack för all matnyttig info i denna tråd, speciellt pris tycker jag var intressant. Jag ska byta min 310p efter 19 problemfria år. Jag har fått offert, efter rot, på 64k för en f370, 70k för en Ventec och 74k för en IVT 402. De sista är ju hiskeliga, det känns som att de saltar rejält och hoppas på de kunder som inte tar in fler offerter.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1861
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #39 skrivet: 19 december 2020, 16:17:54 »
Citera
64k för en f370
Den kostar 40k hos Polarpumpen. Betyder att dom tar 14k + ROT avdraget installation, dÃ¥ tar dom alltsÃ¥ runt 20k i praktiken där 6k smetas ut pÃ¥ alla skattebetalare. Knappast billigt, fin timpenning. Man konstaterar att ROT inte är för köparen utan ett extra tillskott för installatören. Jag gjorde nÃ¥gon kalkyl nÃ¥gon gÃ¥ng här pÃ¥ forumet baserad pÃ¥ egen erfarenhet, tycker tom 14k är för mycket. Dom gör ju jobbet pÃ¥ max 8 timmar. Även om det behövs nÃ¥ra fler gubbar inledningsvis och bortforsling till tipp mot viss avgift sÃ¥ är det rejält dyrt 
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #40 skrivet: 20 december 2020, 22:51:49 »
"70k för en Ventec..."


Kan inte var rimligt  >:( att Du skall behöva betala ca 15000 kr mer för Thermia Ventec än vad Twinsen och min mamma fÃ¥tt göra.

Vart den via nedan länk, som Du fick priset 70 000 kr för Thermia Ventec?
https://www.thermia.se/varmepumpar/franluft-varmepump/ventec_franlufts-varmepump/

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #41 skrivet: 12 januari 2021, 22:16:27 »
Så var första servicen/reparationen utförd och kan vara ett tips till övriga Ventec-ägare att hålla koll på. Har tidigare noterad att kompressorn inte kommer igång vid lågt värmebehov, alltså när den bara står still 5-10 minuter innan den behöver starta igen, utan löser på kompressorns eget termoskydd, återställer sig själv, och repeterar detta innan den kommer igång på riktigt några minuter senare.
Inget larm eller brist på värme indikerar detta fel, utan bara ett svagt klickande/brummande i den övre delen av värmepumpen.

Har jag fattat rätt är orsaken att kondensatorn till kompressorn är placerad för nära den senare, vilket gör att kondensatorn värms upp vid drift och därefter inte fungerar innan den svalnat. Detta verkar vara känt hos Thermia, som har ett åtgärdskit för att flytta kondensatorn till ellådan (nytt fäste samt lådfront mm).

Får se om detta löste problemet när rätt förutsättningar infinner sig i vår, fenomenal service hur som helst från både Thermia och servicefirman som åtgärdade detta två dagar efter att det påtalats.
« Senast ändrad: 12 januari 2021, 22:18:39 av Twinsen »

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2021, 14:04:06 »
Detta verkar vara känt hos Thermia, som har ett åtgärdskit för att flytta kondensatorn till ellådan (nytt fäste samt lådfront mm).

Nu har det nästan gått en månad sedan Du fick en uppdatering av Din Ventec. Hoppas att den nu fungerar smärtfritt, igen.

Jag har idag blivit kontakta av min mamma (som är den som äger Ventecen). Inatt vid 1-tiden, när hon var i köket, hör hon kluckande/smällande ljud från den, under några minuter. Den står i grovköket. Det fanns inget larm på displayen.

Jag undrar nu om Du tror att det kan vara samma "problem" som Du fick i januari i Ã¥r? Din Ventec installerades ju i augusti 2020 och min mammas Ventec i oktober 2020. Det kanske mÃ¥ste ha gÃ¥tt nÃ¥gra mÃ¥nader innan problemet uppstÃ¥r? Du skriver att detta problem är känt hos Thermia dÃ¥ de har "ett Ã¥tgärdskit för att flytta kondensatorn till ellÃ¥dan (nytt fäste samt lÃ¥dfront mm)". 

Thermia Ventec släpptes ju hösten 2018 så jag tycker det är märkligt att inte
detta åtgärdas redan när man nyinstallerar dessa, som i Ditt fall och min mammas fall.

För att de som inte har Thermia Ventec skall få lite insyn i vad vi pratar om så bifogar jag en bild på Kompentlistan.

Twinsen, jag bifogar även en annan bild från bruksanvisningen där det står att säkerhetsventilen måste kontrolleras minst en gång/år. På min mammas förra apparat (Autoterm 190 F) så skulle detta göras var tredje månad så jag tänker i alla fall vrida på den två gånger/år. Min fråga är: Hur får man av själva frontluckan???

Hälsningar
Bislet

Utloggad Inor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #43 skrivet: 18 februari 2021, 22:26:23 »
Felet kvarstår tyvärr, ärendet är åter hos Thermia, hoppas på snar lösning.

Det är smällar från eltillsatsen (nr 21 på bilden) som beror på luft i systemet och inget fel på själva värmepumpen. När luften kommer i kontakt med värmeslingorna i eltillsatsen expanderar den väldigt snabbt, som små explosioner antar jag. Fick samma problem i höstas när eltillsatsen gick igång en natt, fick även skvalande/kluckande ljud samtidigt. Inte helt lätt att bli av med luften när den är såpass finfördelad i vattnet att den inte stannar i radiatorerna utan bara följer med runt i systemet. Möjligen att den gör det tids nog, men jag hade ingen lust att vänta på det, utan cirkulerade vattnet via säkerhetsventilen ner i en öppen balja där luften frigjordes, för att sen pumpa tillbaka vattnet igen i systemet via en annan ventil. Började med väldigt bubbligt/grumligt vatten, tre timmar senare av konstant pumpande såg vattnet betydligt klarare ut.

Skruva bort eventuella skruvar i nederkant på frontluckan och lyft den rakt upp.

Utloggad Bislet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Ventec (igen)
« Svar #44 skrivet: 20 februari 2021, 13:40:42 »
Felet kvarstår tyvärr, ärendet är åter hos Thermia, hoppas på snar lösning.

Det är smällar från eltillsatsen (nr 21 på bilden) som beror på luft i systemet och inget fel på själva värmepumpen. När luften kommer i kontakt med värmeslingorna i eltillsatsen expanderar den väldigt snabbt, som små explosioner antar jag. Fick samma problem i höstas när eltillsatsen gick igång en natt, fick även skvalande/kluckande ljud samtidigt. Inte helt lätt att bli av med luften när den är såpass finfördelad i vattnet att den inte stannar i radiatorerna utan bara följer med runt i systemet. Möjligen att den gör det tids nog, men jag hade ingen lust att vänta på det, utan cirkulerade vattnet via säkerhetsventilen ner i en öppen balja där luften frigjordes, för att sen pumpa tillbaka vattnet igen i systemet via en annan ventil. Började med väldigt bubbligt/grumligt vatten, tre timmar senare av konstant pumpande såg vattnet betydligt klarare ut.

Skruva bort eventuella skruvar i nederkant på frontluckan och lyft den rakt upp.

Hej igen Twinsen, Tråkigt att problemet kvarstår. Hoppas att Thermia kan lösa det snarast.

Du skriver att det kan vara svÃ¥rt att bli av med luften. Nr 10 i Komponentlista heter ju "Automatisk avluftare". Är inte den till för att just fÃ¥ bort luften frÃ¥n system?  I nedan instruktionsfilm frÃ¥n NIBE, visas hur man avluftar deras FLVP. Ganska mÃ¥nga moment!



Har läst någonstans att det kan ta tid att få ett system helt avluftat. Dessutom måste det väl även vara lite övertryck i systemet för att det inte ska läcka in luft.

Hälsningar
Bislet wave

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!